13.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: täysin uusi Volvo XC90 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuristaan ylpeän tulokkaan tavoitteena on selättää saksalaiset. Hyvää: ajettavuus, tilavuus, turvavarustelu. Huonoa: leveys, lisävarusteiden hinnat. Volvo päivitti XC90-mallinsa 12 vuoden syklillä. Se on pitkä aika – kuumeisessa autoteollisuudessa viittä vaille ikuisuus. Volvo irtosi Fordin vähän kylmästä kainalosta vuonna 2010, kun Zhejiang Geely -yhtiö osti Volvon henkilöautotoiminnot. Koeajossa on Volvon ensimmäinen Kiina-ilmiö, itäaasialaisella rahalla säästelemättä pönkitetty ja todella täysin uusi XC90. XC90 on ruotsalaisin Volvo pitkiin aikoihin, mistä ylpeänä osoituksena on jokaiseen kuljettajan istuimeen kiinnitetty pieni Ruotsin lippu. Esimerkiksi uusi alusta ja moottorit ovat Volvon omaa tuotantoa. Vieläpä kertakaikkisen hyvää sellaista. Paljon saa vettä virrata Götajoessa ennen kuin tämä auto alkaa tuntua aikansa eläneeltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikkea muuta kuin möhkö Viisimetrinen auto on muotoiltu näyttämään kaikkea muuta kuin möhköltä. Isoon katumaasturiin kuuluvaa muhkeutta on lievitetty skandinaavisen designin pehmopiirteillä. Sisätilat ovat kuin ruotsalainen olohuone: tilava, rauhallinen, tyylikäs ja valoisa. Pintoina on paljon nahkaa, puuta ja alumiinia – tyylikkäästi toteutettuna. Kojelaudan ja keskikonsolin nappulaviidakko on karsittu niin lähelle sukupuuttoa kuin se autossa on mahdollista. Tablettimaisesta, vaakalohkoihin jaettavasta kosketusnäytöstä hoituvat useimmat säädöt ja valinnat. Kosketusnäytön opettelua Kosketusnäyttöön saa Volvon mukaan peräti 360 eri asetusta, ja jälleenmyyjien luvataan antavan jokaiselle XC90:n ostajalle perusteellisen oppitunnin sen käytöstä. Kosketusnäytön salat aukesivat kahden päivän koeajojen aikana, sillä ajatusmaailma on pitkälti samanlainen kuin älypuhelimissa. Audiolaitteisto on Bowers&Wilkinsin valmistama. Parhaassa versiossa on 19 kaiutinta, joten äänentoisto tuntuu paremminkin Göteborgin oopperatalolta kuin ruotsalaiselta olohuoneelta. Aina seitsenpaikkainen Suomeen tuotavat XC90:t ovat aina seitsenpaikkaisia. Uudelleen muotoiltu kuljettajan istuin on mukava ja säätömahdollisuudet laveat. Rahalla istuimeen saa vaikkapa tuuletuksen tai hieronnan. Toisella istuinrivillä on kosolti jalka-, hartia- ja pääntilaa sekä omat ilmastointisäätimet. Kolmannen istuinrivin paikat yllättivät: 182-senttinen pärjäsi mukavasti penkeillä, joita yleensä 5+2-paikkaisissa autoissa pidetään vain lasten maailmana. Tavaratila on 451-litrainen. Kakkos- ja kolmosrivin istuimet kaatamalla ruuma pullistuu 1 899-litraiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava turvavarustelu Turvallisuudessa XC90 on taattua Volvoa. Vakiona tuleva, entistä laajempi City Safety -järjestelmä sisältää esimerkiksi automaattijarrutuksen, jos kuski ei huomaa vasemmalle kääntyessään vastaantulijaa. Lisävarusteilla pystyy varautumaan koko lailla kaikkeen muuhun paitsi suoraan ylhäältä tuleviin yllätyksiin. Keskikonsolissa oleva käynnistysnappulakin on muutettu käännettäväksi. Osittain kuulemma turvallisuussyistä, ettei auto käynnisty tai sammu vahinkopainalluksesta. Tulossa ladattava hybridi Koeajossa on koko Suomeen tuleva moottorikatras: D5, T6 ja T8. Tarjolle tulee siis yksi diesel-, yksi bensiini- ja yksi hybridivaihtoehto. Moottorit ovat kaksilitraisia ja nelisylinterisiä. Suomessa myydyimmäksi noussee diesel eli D5. Se on yli 10 000 euroa bensiiniversiota edullisempi. Kahdella turbolla ryyditetty D5 antaa 225 hevosvoiman tehot ja 470 newtonmetrin maksimiväännön. Meno kaikilla tienpinnoilla on vaivatonta ja äänetöntä. Ladattava hybridi T8 tulee myöhemmin tänä vuonna. Se syönee lähes täysin T6:n myynnin, sillä hinta-eroa on vain 900 euroa. Ladattavan hybridin hinta alkaa 92 830 eurosta. T8:n yhdistetty kulutus on 2,5 litraa, joten se hankkii hintaeron T6-bensiinimoottoriin (kulutus 7,7/100 km) nopeasti takaisin. Kaikkiin versioihin on yhdistetty kahdeksanlovinen automaattivaihteisto, joka koeajossa etsii isomman vaihteen nopeasti ja luontevasti, mutta alaspäin se vaihtaa vähän mietteliäämmin. Kaikissa koeajoautoissa on ilmajousitus, joka on hieman yli 2 000 euron lisävaruste. Se toimi muuten mainiosti, mutta teki esimerkiksi hidastetöyssyistä turhan pomppuisan kokemuksen. Maahantuoja uskoo myyvänsä tänä vuonna Suomessa 400 uutta XC90:tä. Pääkilpailijoita ovat BMW X5, Mercedes-Benz ML ja Audi Q7, joita ensirekisteröitiin viime vuonna yhteensä vajaat 350. Volvon aikeissa ei siis ole pistevoitto, vaan selätys saksalaisista. XC90:t rantautuvat Suomeen kesäkuussa. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Valmistaja Volvo XC90 Hinta alkaen 81 776 € Ajoneuvovero 133 €/ v Käyttövoimavero 562 €/ v Moottori 1 969 cm³, kaksi turboahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 165 kW (225 hv) Vääntö 470 Nm Vääntö 470 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 451 l Omamassa: 2143 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 700 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta