30.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: sympaattinen Fiat 500 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksan vuoden ikään ehtinyt Fiat 500 hymyilee kirkkaammin. Hyvää: sympaattinen tunnelma, persoonallinen. Huonoa: ohjauspyörässä ei ole syvyyssäätöä. Fiat 500 esiteltiin nykyisellään jo kahdeksan vuotta sitten. Nyt malli uudistuu lempeästi edeltäjäänsä ja perinteitään kunnioittaen. Suomen markkinoilla uudistus voi antaa tervetullutta vauhtia uudelle myyntiorganisaatiolle. Vanha tuttu sympatia on tallella ja vielä myynnissä olevaan mallivuoteen verraten muutokset ovat niin lieviä, että nykymallitkaan eivät ala näyttää vanhoilta, kun uusi Fiat 500 tulee Suomessa myyntiin vuoden lopussa. Vaikka silmä ei äkkiseltään isoa muutosta huomaa, numerot puhuvat puolestaan: 1 900 uutta osaa eli 40 prosenttia uutta autoa valmistajan mukaan. Pikkuautojen uudesta aikakaudesta kertovat vakiona olevat seitsemän turvatyynyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 99 g/km saavutettu Koeajossa päästiin tutustumaan 1,2-litraiseen ja 51 kilowatin tehon tarjoavaan bensiinimoottoriin. Meno pikkuteillä oli leppoisaa. Auto on ennen kaikkea taajamien ja pienten etappien auto. Tällaisilla matkoilla se etenee rauhallisesti kiiruhtaen mainiosti. Lisäbonuksena hyväntuulisuus on taattu. Sopivasti retro ja muistoja mieleen tuova uusi vanha auto saa aikaan hymyjä myös muulta liikenteeltä. Ensimmäiset uudet mallit tulevat meille vasta vuoden vaihtuessa, koska Suomen tuontiohjelmaan haluttiin nimenomaan uusi, 99 g/km hiilidioksidipäästöarvon saavuttava malli. Pienemmät päästöt merkitsevät vähemmän autoveroa ja sen uskotaan mahdollistavan, että uusi Fiat 500 voidaan myydä entisellä hinnalla. Hinnat eivät kuitenkaan ole vielä tiedossa. Erottujan mahdollisuus Valojen ja keulan ilmeen uusien piirteiden lisäksi Fiat 500:n ostaja voi panostaa persoonallisuuteen oman makunsa mukaan. Auton yläosaan voi valita erikoisen kuvion tai värityksen kuudesta eri vaihtoehdosta, sisutusvärityksiä on kymmenen erilaista eikä sivupeileissäkään tarvitse tyytyä yhteen ja samaan. Sisätiloissa huomion kiinnittää uusi kojelauta. Istuimet ovat pikkuauton mukaisesti pienet myös edessä. Ennen ostopäätöstä ajoasento kannattaa koeistua. Jos käytettävissä olevat säädöt ja istuin riittävät omalle vartalolle, silloin Fiat 500:sta saa hauskan kumppanin varsinkin taajamiin. Myös tehokkaampana Jos 1,2-litraisen moottorin teho ei tunnu riittävältä, on valittavissa myös 0,9-litrainen ja kaksisylinterinen TwinAir-turbomoottori. Siitä löytyy tehoa 62,5 kW (85 hv) tai 77 kW (105 hv). Lisätehon ohessa tulee hienoinen pörinä, jota on pidettävä tämän moottoripaketin lisäarvona, eikä siitä ainakaan kannata häiriintyä. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Fiat 500 Moottori Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 5-v., etuveto. Teho 51 kW (69 hv), 5500 r/min Vääntö 102 Nm (3000 r/min) Vääntö 102 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Takuu 3 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku