4.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: sulava Mercedes-Benz GLC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puolentoista sukupolven edistysaskel. Hyvää: mukavuus, ajettavuus, laatuvaikutelma. Huonoa: herkut lisävarusteita. Huonoja uutisia Mercedes-Benz GLK:n omistajille: seuraajamalli GLC näyttää melkein kahta sukupolvea uudemmalta. Edeltäjän maastohenkinen kantikkuus on vaihtunut sulavan pyöreisiin muotoihin. Nimi GLC perustuu Mercedes-Benzin uudistuneeseen mallipolitiikkaan. GL-kirjaimet viittaavat maastoautoon, ja kooltaan auto on C-sarjan kokoinen. Uusi korirakenne on yhdistelmä eri teräksiä ja alumiinia, joten GLC on keveimmillään 80 kilogrammaa GLK:ta kevyempi. Silti auto on aiempaa pidempi ja leveämpi. Suurta kehitystä on tapahtunut myös aerodynamiikassa. GLK:n ilmanvastuskerroin oli 0,34 ja uuden GLC:n 0,31. Virtaviivaisuudesta tulee tärkeämpää, sillä uusi vireillä oleva polttoainekulutuksen mittaustapa painottaa nykyistä enemmän suuria nopeuksia. Se rankaisee erityisesti korkeita katumaastureita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisältä rauhallinen GLC:n sisätilat ovat hyvin yhdenmukaiset C-sarjan Mercedes-Benzien kanssa. Korkeatasoisten materiaalien ja hillityn muotoilun ansiosta tunnelma on rauhallinen. Huippuvarusteltujen koeajoautojen timanttikuvioon tikattu nahka ja keskikonsolin mattalakattu puupanelointi nostivat laatuvaikutelmaa. Kytkimien määrää on karsittu. Usein käytettäville toiminnoille on omat näppäimensä. Muita toimintoja ohjataan tietoviihdejärjestelmän valikoista. Sen keskelle kojelautaa kiinnitetty näyttö näyttää edelleen jälkiasennetulta. Katumaastureille tyypillisesti GLC:hen on vaivatonta nousta kyytiin. Korkeammalla istuminen parantaa näkyvyyttä, mutta auton pyöreitä muotoja on hankala arvioida. Pysäköintitutka on järkevästi valittu vakiovarusteeksi, ja lisävarustelistalta löytyy erinomainen 360 asteen näkymän piirtävä kamera. Ulkonäön ja sisätilojen yhtäläisyydet Mercedes-Benzin C-sarjaan jatkuvat ajettavuudessa. Ohjaustuntuma on luonnollinen ja erittäin tarkka. Muut hallintalaitteet toimivat odotetun harkitusti – monitoimiviiksestä voisi toki valittaa, mutta tottumisen jälkeen se toimii mainiosti. Ilmajousitus yksinoikeus Koeajoautoissa oli ilmajousitus, joka on kokoluokassa toistaiseksi GLC:n yksinoikeus. Sen avulla eri ajotilat voivat vaikuttaa jousituksen jäykkyyteen ja maavaraan. Nykyaikaisille katumaastureille tyypilliseen tapaan kallistelu on vähäistä. Ainakaan ilmajousituksen kanssa se ei kostaudu epämukavuutena. Koeajoautojen 20-tuumaiset vanteet tosin toivat hitusen pintakovuutta, mistä päässee eroon mukavuuspainotteisemmalla rengasvalinnalla. Hybridi vuodenvaihteessa 204 hevosvoimainen dieselmoottori liikuttaa Mercedes-Benz GLC 250 d:tä auton luonteeseen sopivalla vaivattomuudella, mutta täyskiihdytyksissä ohjaamoon kantautuu toivottua karkeampi käyntiääni. Raakuus vaivaa myös 211 hevosvoimaista GLC 250 -bensiiniturboa. Malliston edullisin on 170 hevosvoimainen diesel (GLC 220d), jonka hinta alkaa 59 366 eurosta. Kaikkien kolme moottoria ovat aina liitetty 9-vaihteiseen automaattiin ja nelivetoon. Ensimmäiset GLC:t saadaan maahan syksyn aikana. Vuodenvaihteessa mallisto laajentuu ladattavalla hybridillä GLC 350e. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic Hinta alkaen 61 132 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800 r/min Vääntö 500 Nm (1600–1800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0–5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129–143 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku