Koeajossa: sporttifarmari Volkswagen Golf Variant R

Yhden kirjaimen lisäys mallimerkintään muuttaa järkifarmarin luonteen. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, monikäyttöisyys. Huonoa: ajoittain viivyttelevä vaihteisto.

Ajoneuvot | Koeajo | 22.9.2015

Volkswagenin mallikirjo kattaa varmastikin aivan kaikki autontarpeet, nekin joita et tiennyt olevankaan. Golfin farmarimallisto kasvaa molemmista päistä uusilla voimalinjoilla. Aloitusmalli saa uuden litraisen turbokoneen ja yläpää uusia nelivetomalleja ja dieseleitä.

Volkswagen_Golf_Variant_R_2015_PM_21

Malliston kruunu kuuluu kuitenkin ärrälle, niin ominaisuuksiltaan kuin hinnaltaankin. 60 000 eurolla löytyy tietysti muitakin kiinnostavia vaihtoehtoja, mutta ei toista päällepäin näin vaatimatonta ja käytännöllistä perhefarmaria urheiluauton suorituskyvyllä ja ajettavuudella.

 

Volkswagen Golf Variant R ei sorru liikaan koreiluun. Asiaa harrastamaton ei erota sitä muista Golfeista, vaikka R-logojen lisäksi tunnusmerkkeinä toimivat suuremmat vanteet, matalammat helmat ja neljä pakoputken päätä. Jo yksistään pakoäänet kertovat tavallista Golfia reippaammista menohaluista.

Volkswagen_Golf_Variant_R_2015_PM_2

Sisäilme jatkaa maltillista linjaa, urheiluistuimet eivät ole liian kuppimaiset, verhoilu on mustaa kangasta ja istuimen reunukset ovat harmaata alcantaraa. Toki R-logo löytyy muun muassa selkänojista ja ratista. Poljinpinnat ovat terästä ja kojelautaa on koristeltu hillityillä kromilistoilla.

Ikkunasta kurkkivat pikkupojat voivat huomata nopeusmittarin asteikon riittävän 320:een, mutta todellisuudessa nopeudenrajoitin puuttuu peliin jo 250:n kohdalla.

Urheiluauton suorituskyky

Golf R:n moottori on sama kuin aiemmin esitellyissä Audi S3:ssa ja Seat Leon Cuprassa. Tutusta kaksilitraisesta turbomoottorista on tiristetty 300 hevosvoimaa.

Ne riittävät siivittämään perheauton kiihtyvyyden urheiluautojen sakkiin, kilpailijoista viiden sekunnin kiihdytys sataseen pesee tulossa olevan Civic Type-R:n ja panee kampoihin tehokkaammille Focus RS:lle ja A45 AMG:lle.

Parhainta Golfin moottorissa on kuitenkin sen laaja-alaisen väännön soveltuvuus jokapäiväiseen käyttöön. Kaasua hiplaamalla kulutuskin pysyy säyseämpien versioiden tasolla.

Volkswagen_Golf_Variant_R_2015_PM_40

Ajamisen iloa

Volkswagen Golfin kiitellyt ajo-ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa huippumallissa, alustaa ei ole tarvinnut tarpeettomasti enää jäykistää lisää.

Jousitusmukavuus on säilynyt miellyttävänä, silti pito on ällistyttävä nelivedon ja elektronisen tasauspyörästön lukon ansiosta.

Ajamisen ilon kruunaa tarkka ja tunnokas ohjaus, sähköisesti tehostettujen parhaimmistoa. Läpi koko nopeusalueen Golf R selviytyy niin ratapäivistä kuin mummolareissuistakin varmasti.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Volkswagen