2.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: sähköpyörä KTM Freeride Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n sähköpyörä on markkinoiden suorituskykyisin kevytmoottoripyörä. Hyvää: ajamisen helppous, äänettömyys, alhaiset käyttökustannukset. Huonoa: isokokoinen laturi ei kulje mukana, hankintahinta. KTM Freeride on tarjolla bensiini- ja sähkömoottoriversiona. Ne ovat voimanlähdettä lukuunottamatta lähes identtisiä. Ainoat käytännön erot tulevat sähköpyörän vaihteettomuudesta, jonka takia kytkinkahva ja vaihdepoljin puuttuvat. Jarrupoljin on korvattu kytkinkahvan paikalle tulevalla jarrukahvalla. Sähkö-Freeriden ajaminen on helppoa. Käännät kaasukahvaa, ja tasaisesti vääntävä sähkömoottori liikuttaa 111-kiloista moottoripyörää vaivattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valttina sitkeys Sitkeys onkin sähkömoottorin suurin valtti, sillä se antaa täyden vääntömomentin käyttöön koko kierrosalueella. Vaikka Freeriden 15 hevosvoiman huipputeho on sama kuin 125-kuutioisilla pyörillä, niin sitkeys on 350-kuutioisten luokkaa. Freeride E-SM on markkinoiden suorituskykyisin 16-vuotiaan A1-ajokortilla ajettava pyörä. Kuljettajan valittavissa on kolme tehokarttaa, Economy, Standard ja Advanced. Economy rajoittaa huipputehoa ja -nopeutta, jolloin akun varaus riittää pidemmälle matkalle. Standard ja Advanced antavat käyttöön täyden tehon, mutta Standardissa moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin rauhallisemmin. Skootteriakin helpompi Kaupungissa E-Freeridellä pysyy liikennevirran mukana Economy-asetuksella. Kun nopeus kasvaa kuudenkympin yläpuolelle, on syytä ottaa käyttöön täyden tehon ohjelmat. Nopeus nousee helposti yhdeksäänkymppiin, mutta ei enää paljon sen yli. Parhaimmillaan supermotomainen KTM on kaupunkiliikenteessä, jossa se kevyenä ja kapeana on jopa helpompi ajettava kuin skootterit. Istuinkorkeudeksi ilmoitetaan 880 milliä. Pehmeän jousituksen ansiosta lukema pienenee selvästi kuljettajan painon alla, joten pienikokoisen kuljettajan jalatkin yltävät helposti maahan. Virtaa 40–60 kilometrille Yhdellä latauksella akussa riittää virtaa ajotavasta ja valitusta tehokartasta riippuen 40–60 kilometrin matkalle. Matkapyöräksi Freeridestä ei siis ole, mutta jo ulkonäkökin kertoo sen olevan suunnattu enemmän urbaaniin ympäristöön. Koulu- ja työmatkat taittuvat helposti, ja mikä parasta yhden sähkölatauksen hinta on vain noin 70 senttiä. Akkulaturi on kooltaan niin iso, että sitä ei voi kuljettaa moottoripyörän mukana. Yli 13 000 euron hinnan vastineeksi polttoaine- ja huoltokulut ovat selvästi polttomoottorikäyttöisiä pyöriä edullisemmat. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala KTM Freeride E-SM Hinta alkaen 13 530 € Teho 11 kW (15 hv), 5500 r/min Vääntö 42 Nm (0–6600 r/min) Vääntö 42 Nm (0–6600 r/min) Akku Sähkömoottori litium-ioniakku 2,6kWh, pikalataus 13A (3 000W), normaali lataus 10A (2 400W). Muu tieto Runko: teräs-alumiinirunko. Jousitus: USD-etuhaarukka 43 mm liukuputkilla, takana monojousitus, joustomatkat 250/260 mm. Jarrut: Levyjarrut, edessä 260 mm levy, takana 230 mm levy. Mitat: Akseliväli 1 418 mm, istuinkorkeus 880 mm, paino 111 kg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku