17.3.2015

Koeajo: runsaasti varusteltu Škoda Fabia

Vaivaton kaupunkisukkula toimii myös maantiellä. Hyvää: Varustelun tuoma helppous, melutaso. Huonoa: Jousituksen jäykkyys.

Pieni perheauto on mitä näppärin väline lyhyille siirtymille. Pätkäajossa pärjää karvalakilla, mutta runsain herkuin varusteltu Škoda Fabia tekee elämän helpoksi.

Vääntävän koneen ja ripeätoimisen kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta Fabia kiihtyy riittävästi liikkuakseen vaivatta hektisessäkin liikenteessä. Vain kaksoiskytkinvaihteistoja turhan reippaassa liikkeellelähdössä vaivaava nykäisy vaatii hieman tottumista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avaimettomuus helpottaa

Sukkuloidessa lyhyitä matkoja tuo avaimeton kulku ja käynnistys helppoutta liikkumiseen. Ovi auki, takapuoli istuimelle, turvavyö kiinni ja moottori napista käyntiin. Helppoa kuin televisiomainoksissa!

Kelpaa Fabialla lähteä naapuripitäjällekin. Muiden kärkipään pikkuautojen tavoin se on kotonaan myös maantiellä. Aikaisemmilla ulkomaankoeajoilla kysymysmerkiksi jäänyt melutaso osoittautuu Suomen teillä alhaiseksi ainakin talvirenkailla. Mukavuutta tosin verottaa turhankin tanakka jousitus.

Ajettavuudeltaan Fabia on muiden VAG-konsernin tuotteiden tapaan selkeän johdonmukainen. Ohjaus on luonnollisen tuntuinen ja ajettavuus kaikin puolin vaivatonta. Lyhyehkön akselivälinsä ja matalan painonsa ansiosta autosta löytyy myös ripaus pikkuautolla ajamisen hauskuutta. Ohjauspyörän ja istuimen säädöt riittävät hyvän ajoasennon saamiseen.

Peilaava näyttö

Keskikonsolin kosketusnäyttö on toimiva ratkaisu radiokanavien selaamiseen ja auton asetusten muokkaamiseen. Tärkeimmille toiminnoille on kuitenkin yhä omat käyttökytkimensä näytön ympärillä ja ohjauspyörässä.

Näyttö mahdollistaa matkapuhelimen sisällön peilaamisen. Sen ansiosta harvemmin tarvittavia toimintoja kuten navigaatiota ei tarvitse ostaa auton lisävarusteina. Pelkkä järjestelmän kanssa yhteensopiva matkapuhelinohjelma riittää. Androidiin toistaiseksi rajoittuvan järjestelmän luvataan toimivan tulevaisuudessa myös Applen tuotteiden kanssa.

Hinnaston arvokkaamman pään pieni perheauto on kelpo vaihtoehto suuremmalle, mutta varustelultaan pelkistetylle ajoneuvolle. Neljä keskimittaista taittaa Fabialla matkaa oikein mukavasti. Tarvittaessa matkatavaroillekin järjestyy lisätilaa hyvin kohtuullisella lisähinnalla myytävästä farmariversiosta.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Škoda Fabia 1.2 TSI DSG

Hinta alkaen

21 492 €

Ajoneuvovero

92 €/ v

Moottori

1 197 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv), 4600 r/min

Vääntö

175 Nm (1400–4000 r/min)

Vääntö

175 Nm (1400–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,4 s

Huippunopeus

196 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,8 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

109 g/km

Mitat

pituus 3992 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2455 mm
Tavaratila: 330 l
Omamassa: 1154 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat