17.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: runsaasti varusteltu Škoda Fabia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaivaton kaupunkisukkula toimii myös maantiellä. Hyvää: Varustelun tuoma helppous, melutaso. Huonoa: Jousituksen jäykkyys. Pieni perheauto on mitä näppärin väline lyhyille siirtymille. Pätkäajossa pärjää karvalakilla, mutta runsain herkuin varusteltu Škoda Fabia tekee elämän helpoksi. Vääntävän koneen ja ripeätoimisen kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta Fabia kiihtyy riittävästi liikkuakseen vaivatta hektisessäkin liikenteessä. Vain kaksoiskytkinvaihteistoja turhan reippaassa liikkeellelähdössä vaivaava nykäisy vaatii hieman tottumista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avaimettomuus helpottaa Sukkuloidessa lyhyitä matkoja tuo avaimeton kulku ja käynnistys helppoutta liikkumiseen. Ovi auki, takapuoli istuimelle, turvavyö kiinni ja moottori napista käyntiin. Helppoa kuin televisiomainoksissa! Kelpaa Fabialla lähteä naapuripitäjällekin. Muiden kärkipään pikkuautojen tavoin se on kotonaan myös maantiellä. Aikaisemmilla ulkomaankoeajoilla kysymysmerkiksi jäänyt melutaso osoittautuu Suomen teillä alhaiseksi ainakin talvirenkailla. Mukavuutta tosin verottaa turhankin tanakka jousitus. Ajettavuudeltaan Fabia on muiden VAG-konsernin tuotteiden tapaan selkeän johdonmukainen. Ohjaus on luonnollisen tuntuinen ja ajettavuus kaikin puolin vaivatonta. Lyhyehkön akselivälinsä ja matalan painonsa ansiosta autosta löytyy myös ripaus pikkuautolla ajamisen hauskuutta. Ohjauspyörän ja istuimen säädöt riittävät hyvän ajoasennon saamiseen. Peilaava näyttö Keskikonsolin kosketusnäyttö on toimiva ratkaisu radiokanavien selaamiseen ja auton asetusten muokkaamiseen. Tärkeimmille toiminnoille on kuitenkin yhä omat käyttökytkimensä näytön ympärillä ja ohjauspyörässä. Näyttö mahdollistaa matkapuhelimen sisällön peilaamisen. Sen ansiosta harvemmin tarvittavia toimintoja kuten navigaatiota ei tarvitse ostaa auton lisävarusteina. Pelkkä järjestelmän kanssa yhteensopiva matkapuhelinohjelma riittää. Androidiin toistaiseksi rajoittuvan järjestelmän luvataan toimivan tulevaisuudessa myös Applen tuotteiden kanssa. Hinnaston arvokkaamman pään pieni perheauto on kelpo vaihtoehto suuremmalle, mutta varustelultaan pelkistetylle ajoneuvolle. Neljä keskimittaista taittaa Fabialla matkaa oikein mukavasti. Tarvittaessa matkatavaroillekin järjestyy lisätilaa hyvin kohtuullisella lisähinnalla myytävästä farmariversiosta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Fabia 1.2 TSI DSG Hinta alkaen 21 492 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 197 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 3992 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2455 mm Tavaratila: 330 l Omamassa: 1154 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?