16.11.2015

Koeajo: ratavalmis Peugeot 308 GTi

Ratavalmis sportti ei vierasta arkiajoa. Hyvää: moottori, vaihteisto, jarrut. Huonoa: kuljettajan polvitila, takaistuimen vajavainen reisituki.

Peugeot Sport on saanut vapaat kädet jatkojalostaa oman näkemyksensä emotehtaan automallista. Peugeot 308 GTi:n vauhdista vastaa 1,6-litrainen turbomoottori, joka pohjautuu merkin 208 R5 -kilpamoottoriin. Tehoa on 270 hevosvoimaa (200 kW), ja vääntömomenttia 330 newtonmetriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimiva kompromissi

Ajettavuudeltaan uutuus osoittautuu onnistuneeksi mukavuuden ja suorituskyvyn kompromissiksi.

Mukulakivikaduilla alusta vaikuttaa hieman kovalta, mutta muualla kokemusta leimaavat mukavuus ja hiljaisuus. Se yllättää, sillä Peugeot 308 GTi on varustettu niukasti vaimentavilla 235/35 R19 -matalaprofiilirenkailla.

Ohjaus on tarkka ja kohtuunopea. Auto on vakaa jopa pomppuisella tiellä.

Saan ajoparikseni rallin yhdeksänkertaisen suomenmestarin Juha Salon, joten vuoristoreitillä saan ammattikilpa-ajajan näkemyksen autosta. – En odottanut, että tämä olisi näin ketterä. Jousitus toimii mutkatielläkin, vaikka se kaupungissa ja moottoritiellä oli mukavan pehmeä, Salo arvioi.

Erinomaiset jarrut

Torsen-tyyppinen tasauspyörästön mekaaninen lukko tunnistaa luiston ja siirtää 35 prosenttia sutivan pyörän väännöstä pitävälle pyörälle. Näin taataan kääntyvyys ja vetopito vaativissakin olosuhteissa.

Bragan moottoriradalla käy ilmi, että yhdessä erittäin onnistuneen jousituksen kanssa lukko vähentää aliohjautumista. Auto ei puske aivan yhtä paljon kuin lukoton, vaikka ajan tahallaan kaarteisiin ylikovaa.

Alconin valmistamat jarrut takaavat, että hidastuvuus on huippuluokkaa. Jarrutehoa voi lisätä vähitellen ja koska auton balanssi on hyvä, jopa kesken kaarteen voi vauhtia hillitä ajautumatta hallitsemattomiin sivuluisuihin.

Sivistynyt moottori

Laaja vääntö yhdistettynä melko tiheään kuusiportaisen vaihteiston välitykseen pohjustavat ajomukavuuden.

Turboahdin on twinscroll-tyyppinen. Kaasunvaihtoa tehostetaan säätyvillä nokka-akseleilla ja muuttuvilla venttiilien nousuilla. Ahtopaine on korkea (1,5 bar).

Moottorin ääneen ja kaasuun vastaavuuteen voi vaikuttaa keskikonsolin Sport-napilla. Ajonvakautuksen herkkyys vähenee ja ääni on räyhäkkäämpi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomeen tammikuussa

Sisällä tyyli punaisine tikkauksineen tukee olemusta. Etuistuimet eivät jätä jossiteltavaa. Sivutuki on hyvä ja säätöjä riittää.

Mittariston keskiosa ajotietokoneen näyttöineen jää harmittavasti ohjauspyörän taa piiloon. Pieni kiusa on myös keskikonsolin kulma, joka painaa oikean jalan polvea reippaammassa ajossa.

Kun hinta ratkeaa, selviää miten uutuus asemoituu kapeaan ja tiukasti kilpailtuun autoluokkaan. Suomeen 308 GTi saapuu tammikuussa.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Peugeot 308 GTi

Hinta alkaen

0 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

200 kW (270 hv), 6000 r/min

Vääntö

330 Nm (1900 r/min)

Vääntö

330 Nm (1900 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,0 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

139 g/km

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat