2.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: pieni bensiiniturbo Kia Ceed Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni bensiiniturbo tekee Kia Ceedissä ihmeitä. Hyvää: moottori, alustan mukavuus, takuu. Huonoa: ohjaustuntuma, suomen kielen puuttuminen näytöiltä. Turboahdin tekee ihmeitä. Kia Ceed :n uudessa bensiinimoottorissa on vain kolme sylinteriä ja iskutilavuutta litran verran, mutta silti se yltää lähes samaan suorituskykyyn kuin 15 hevosvoimaa tehokkaampi 1,6-litrainen nelisylinterinen voimanlähde. Kiihtyvyydessä nollasta sataan 120 hevosvoiman pikkuturbo jää rahtusen jälkeen. Ratkaisevaa on vääntömomentti, jota ahtimen avulla saadaan enemmän ja pienemmillä käyntinopeuksilla. Tulokas on houkutteleva vaihtoehto etevien pienten moottoreiden kastissa. Kia haastaa onnistuneesti esimerkiksi Volkswagenin, Fordin ja PSA Peugeot Citroënin. Kolmipyttyisyys tulee ajossa ilmi rouheina kiihdytysääninä. Ne eivät ole häiritseviä vaan pikemminkin ilahduttavia aikana, jolloin autoista tuntuu tulleen jopa liian hiljaisia. Uudesta moottorista tulee saataville matalaviritteisempi 100 hevosvoiman painos, joka jää suorituskyvyssä jo selvemmin jälkeen, mutta kulutuksessa se on bensavaihtoehdoista etevin. SW-farmarimallissa se vie tasan viisi litraa sadalla, kolmiovisessa Proceedissä ja viisiovisessa viistoperä-Ceedissä 4,7 litraa. Auto on ulkoisesti muuttunut vain vähän. Sporttisen vaihtoehdon tuo uusi GT Line -varustetaso. GT Linen voimakkain tuntomerkki ovat GT-malleista tutut neliosaiset huomiovalot etuhelmassa. Sen mukana saa muun muassa kääntyvät kaasupurkausajovalot, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja seitsentuumaisen monitoimikosketusnäytön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi automaatti Toinen merkittävä uutuus on Kian itse kehittämä seitsenvaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Aluksi sitä tarjotaan vain tehokkaamman 1,6-litraisen, 136-hevosvoimaisen turbodieselin jatkeeksi, mutta muitakin vaihtoehtoja on lähiaikoina luvassa. Kokoisekseen pirteä diesel toimii hienosti uuden vaihteiston kanssa. Vaihdot ovat nopeita. Alamäissä automaatti valitsee turhan nopeasti pientä vaihdetta päälle, mikä nostaa kierroksia ja lisää melua ja kulutusta. Muuten moottori on hiljainen. Mukava alusta Kojelauta on selkeä, mutta ohjauspyörään on ahdettu turhan paljon painikkeita. Huonopintaisilla teillä alusta todistaa mukavuutensa. Keinotekoisen kevyt ohjaus ei ole parhaimmillaan mutkatiellä. Ohjausvasteen voimakkuutta voi säätää ohjauspyörän painikkeella, mutta edes jäykin Sport-asetus ei ole järin tanakka. Tiloiltaan Ceed on hyvää keskitasoa ja etuistuimet hieman sitä paremmat. Lähes tasainen lattia helpottaa takana matkustamista. GT on tanakka sportti Sporttisin vaihtoehto on GT-malli, jota ei valitettavasti saa farmarina. Sen 204-hevosvoimainen bensaturbo, ohjaustuntuma, Recaron sporttipenkit ja äänimaailma ovat koukuttavia. Noin 30 000 euron hinta on ominaisuuksiin nähden melko kohtuullinen. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kia Ceed 1.0 ISG GT Line Hinta alkaen 26 990 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 171 Nm (4000 r/min) Vääntö 171 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?