9.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 SW GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko 205 hevosvoimaa tarpeeksi? Hyvää: moottori, ajettavuus, mukavuus. Huonoa: kytkintuntuma. Ajat muuttuvat nopeasti. Viisitoista vuotta sitten 200 hevosvoimainen perheauto oli todella kova juttu. Tänään Peugeot 308 SW GT tuntuu kyvyiltään altavastaajalta, sillä moottorista irtoaa tehoa vain 205 hevosvoimaa. Silti moottori on auton parasta antia. 1,6-litrainen vääntää joustavasti jo alakierroksilta, joten kokoisekseen kevyt (1 390 kg) 308 SW liikkuu vaivatta kaikissa ajotilanteissa. Moottorin käyntiääni pysyy miellyttävänä läpi kierroslukualueen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Virkeää matkantekoa Peugeot lupaa auton kiihtyvän sataan kilometriin tunnissa 7,6 sekunnissa. Täyskaasulla auto etenee vaivatta, mutta voimavaroista on eniten iloa vaivattomissa ohituksissa. Raa’an voiman tunnetta auto ei tarjoa. Repivissä kiihdytyksissä vaivaa myös hieman hätäinen kytkin, johon saa totutella. Parhaimmillaan 308 on matka-ajossa. Melutaso ei 18-tuumaisesta rengastuksesta huolimatta nouse kohtuuttomaksi. GT-muunnosta varten maavaraa on madallettu ja iskunvaimentimet ovat uudet. Lopputulos on onnistunut yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta. Käytös epätasaisellakin tiellä herättää luottamusta. Maantieajossa kaipaisi pintapehmeämpää käytöstä, mikä kenties saavutettaisiin 17-tuumaisilla vanteilla. Turhaa hierontaa Todella pienikokoinen ohjauspyörä ja sen päälle asennettu mittaristo vaativat hetken tottumisen. Hämmennyksen jälkeen järjestelyyn tottuu – mikäli ohjauspyörä ei jätä mittaristoa katveeseen. GT:n sisäilmettä piristävät punaiset tikkaukset ja osittainen nahkaverhoilu. Yleisilme on laadukkaan pelkistetty. Valtaosa toiminnoista on sijoitettu kosketusnäytön alle. Ratkaisu jakaa mielipiteet. Etuistuimissa on kokoluokassa poikkeuksellinen hierontatoiminto. Hieronta on varsin pelkistettyä ristiseläntuen ylös–alas-liikettä. Takapenkin tilat ovat muiden 308 SW -mallien tapaan avarat, kiitos 11 senttiä viisiovista pidemmän akselivälin. Laimeista numeroarvoistaan huolimatta 308 SW GT osoittautuu miellyttäväksi tuttavuudeksi. Auto ei kiehdo raa’alla voimallaan tai terävällä ajettavuudellaan, vaan arkielämän toimivuudellaan. Muun muassa navigaattorin sisältävän vakiovarustelun ansiosta myös hintaero malliston toiseksi arvokkaimpaan 130 hevosvoimaiseen Allure-varustetasoon jää kohtuulliseen 7 000 euroon. Ja voimaa kaipaaville: 270 hevosvoimainen 308 GTi esitellään syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 308 SW GT Hinta alkaen 36 967 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 151 kW (205 hv), 6000 r/min Vääntö 285 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 285 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?