Koeajossa Peugeot 3008 – Unohda kaikki, mitä muistat edeltäjästä

Peugeot 3008 uusiutui rohkeasti sisältä ja ulkoa. Hyvää: nuorekas sisäilme, puhdikkaat moottorit. Huonoa: takaistuinmukavuus.

Ajoneuvot | Koeajo | 20.11.2016

Eurooppalaiset automerkit hyökkäävät nyt tosissaan Nissan Qashqain hallinnoimille keskikokoisten katumaasturien markkinoille. Syksyllä myyntiin tuli kelpo Seat Ateca, ja nyt nähdään Peugeotin upouusi 3008.

Samannimisestä edeltäjästään poiketen 3008 on aidosti nykyaikaisen SUV:n näköinen. Tila-autoa muistuttaneet muodot on korvattu muhkeilla ja dynaamisilla linjoilla.

Peugeot 3008

3008 on venynyt sekä pituudeltaan että akseliväliltään. Silti auto on valmistajan mukaan mallista riippuen 100–120 kiloa kevyempi. Maavaraakin on aiempaa reilummin, vaikka kattolinja kulkee hivenen matalammalla.

Rohkea ohjaamo

Sisustus avaa Peugeoteissa uuden lehden. Kojelaudan ilme on uudenaikainen ja moniin kilpailijoihin verrattuna futuristinen.

Peugeot 3008

Vakiovarusteisia 12,3 tuuman digimittaristoa ja 8 tuuman keskinäyttöä voi räätälöidä monipuolisesti, ja käyttökieleksi on vaihtunut suomi. Pianon koskettimia muistuttavien apunappuloiden käyttö on mutkatonta.

Puutteitakin jää. Periranskalaisella logiikalla toimivat vilkku- ja pyyhinviikset olisi samalla voitu vihdoin uusia. Esimerkiksi kunnollinen kertapyyhkäisytoiminto uupuu.

Peugeot 3008

Ajoasento on kelpo, kunhan tottuu poikkeavaan mittariston sijaintiin. Käännöksissä omaksumista vaatii uusi ylä- ja alaosastaan litistetty ratti.

Aiempaa suurempi tavaratila muuntuu kahteen tasoon asettuvan välipohjan avulla. Kokonaisuuden kruunaavat vatupassiin levittyvä laajennus sekä suksiluukku. Sen sijaan takaistuintilat vaikuttivat pikaistumisen perusteella Qashqaita epämukavammilta.

Peugeot 3008

Kohtuuhinnoiteltu

Kaikki 3008:t ovat etuvetoisia. Hinnat lähtevät perusvarusteisen 1,6-litraisen Blue HDi 100 -dieselin 23 994 eurosta. Kolmipyttyinen 1,2-litrainen Pure Tech 130 -bensakone maksaa vähintään 24 997 euroa. Paremman varustetason myötä viimeksi mainitun saa myös automaattivaihteisena.

Muut moottorivaihtoehdot ovat bensiinipuolella nelipyttyinen 1.6 e-THP 165 (automaatti) ja dieselrintamalla 1.6 Blue HDi 120 (manuaali tai automaatti), 2.0 Blue HDi 150 (manuaali) sekä 2.0 Blue HDi 180 (automaatti). Ranskalaistapaan mallimerkintä paljastaa myös hevosvoimien määrän.

Peugeot 3008

Kaksijakoinen ensituntuma

Kokeilimme aluksi 165-heppaista bensaversiota, joka antaa käyttöön tasaisen pehmeää ja kohtuullisen hiljaista voimaa.

Automaatti on muistakin Peugeoteista tuttu momentinmuunnintyyppinen, mutta vaihteenvalitsin on uutta, sähköistä mallia. Se vaatii melko herkkää otetta, ja myös kahvan persoonallinen muotoilu ottaa hetken totuttelun.

Peugeot 3008

Ohjaus on nopea ja tarkka, ja kääntyvyys kurveihin herkkää. Kori tosin keinahteli epätasaisuuksissa melko selvästi. Perään kokeilemamme Pure Tech 130 oli jo selvästi mukavampi matkakumppani. Sen koeajoon palaamme pian Suomessa.

Peugeot 3008

Ensimmäiset 3008-yksilöt saavuttavat omistajansa vielä tämän vuoden puolella. Ensi keväänä on luvassa seitsenpaikkainen painos 5008, joka on kokenut vieläkin selvemmän muodonmuutoksen tila-autosta katumaasturiin päin.

Keskustelu

automerkiltä: Peugeot