19.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: perhesportti Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perhesportti entistäkin rivakampana versiona. Hyvää: varustelu, ajettavuus. Huonoa: kallistelu kaarteissa (varauksin). Rallimeriittien innoittamana Škoda on muokannut Octavia-malleistaan suorituskykyisiä RS-versioita. Koeajettu tulokas on 230-hevosvoimainen ja varustelultaan hieman muita RS-malleja korkeatasoisempi. Ulkoisesti Škoda Octavia RS 230 erottuu muun muassa 19-tuumaisten erikoisvanteiden avulla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköohjattu tasauspyörästö RS 230 on ensimmäinen Škoda-malli, jossa on käytössä elektroninen tasauspyörästön lukko. Järjestelmä mittaa 500 eri arvoa, joiden perusteella voimanjako toteutuu. Vaikka ratkaisu työskentelee tiiviisti ajonvakautuksen kanssa, se ei jarruta vetäviä pyöriä kaarreajossa. Voimaa voidaan antaa ulkokaarteen pyörälle jopa 100 prosenttia, jolloin aliohjautumista saadaan vähennettyä. Taipuu mutkiin Varta vasten tätä mallia varten kehitetty pakoputkisto päästää vaihdettaessa pärähdyksen ralliautoja jäljitellen. Slovakia Ring -moottorirata on haastava pitkine kaarteineen. Sport-ajoasetus muuttaa ohjauksen entistä tunnokkaammaksi ja nopeammaksi. Auton kokoon ja nopeuteen nähden huomaan selviäväni kaarteista kunnialla. Toki renkaat ulvovat, kori kallistuu ja kaarteen ulostulovauhti on helppo tuhota jarruttamalla liian myöhään mutkaan. Jos malttaa mielensä, kääntyy auto suhteellisen jämerästi mutkiin. Etupyöräluisuja on vähemmän kuin täysin lukottomassa etuvetoautossa. Sykkeen laskettua on syytä ottaa järki käteen: harva ostaa Octavian kokoista autoa rata-ajoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Personoitu sisustustyyli Istuimet ovat nyt sähkösäätöiset. Sisällä ilmettä luovat verhoilujen väriompeleet, alumiininen vaihdekepin nuppi ja nahkapintainen ohjauspyörä. Mittaristossa on kierrosaikakello. Jousitukseltaan auto ei ole arkiajoon liian kova. Mukavuuspainotteisuus tuntuu radalla kallisteluna, jota tasauspyörästön lukko tosin osittain kompensoi. Myös moottori on helppo ajettava ja polttoainetalouskin on vähintään kohtuullinen. Tulokas on saatavana kuusilovisella manuaalivaihteistolla ja kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Škoda Octavia TSI 2.0 RS 230 Hinta alkaen 39 610 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 169 kW (230 hv), 4700–6200 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku