Koeajossa: päivitetty Mazda6

2.0 SKYACTIV-G Premium Plus

Sisätilat ja varusteet on päivitetty yhteensopiviksi ulkonäön kanssa. Hyvää: kattava varustetaso, ajo-ominaisuudet, kulutus. Huonoa: tunnottomuus moottoritiellä, rengasäänet karkealla alustalla.

Ajoneuvot | Koeajo | 2.7.2015

Eurooppalaiset kilpailijat Volkswagen Passat ja Ford Mondeo ovat uusiutuneet äskettäin, kun taas japanilaiset kilpailijat Toyota Avensis ja Honda Accord ovat jo iäkkäämpiä malleja. Mazdan vastaus kilpailuun on sisätiloiltaan, viihde- ja viestintäjärjestelmältään ja varustetasoltaan uudistettu Mazda6.

Suomen kielen taitaja

Koeajetun Premium Plus -version varustukseen kuuluvat muun muassa led-ajovalot, katvealueiden valvontajärjestelmä, pysäköintitutkat ja seitsemän tuuman kosketusnäyttö. Suurin uutuus on kuitenkin suomenkielistä puheohjausta ymmärtävä viihde- ja viestintäjärjestelmä.

DSC02978

Kuljettaja voi valita haluaako käyttää navigointi-, audio- ja puhelinjärjestelmiä keskikonsolin näppäimillä, kosketusnäytöllä vai puheohjauksella. Hyvin toimiva puheohjaus on liikenneturvallisuuden kannalta turvallisin vaihtoehto. Mazda on ensimmäisiä autoja, joissa puheohjaus on toteutettu suomenkielisenä.

Urheilullista laadukkuutta

Ovien ja kojelaudan verhoilujen materiaaliksi on vaihtunut nahka. Laadukkuuden tunnelmaa kasvattaa sisätilojen hyvä viimeistelyn taso. Sisustus on käytännössä kokonaan musta. Hallintalaitteiden sijoittelussa on onnistuttu ja ajoasennosta saa mieleisen.

Istuimet on muotoiltu uudelleen, mutta kuljettaja kaipaa vieläkin lisää sivuttaistukea. Kuljettajalle ja takamatkustajille on riittävästi tilaa.

Mazdassa istutaan alhaalla ja vyötärölinja on korkea. Coupemainen sivuprofiili leikkaa takasivuikkunat todella mataliksi. Isokokoisista sivupeileistä Mazdalle plussaa.

Onnistunut alusta

145-hevosvoimainen bensiinimoottori antaa riittävän suorituskyvyn, mutta ei tee autosta rakettia. Parhaimmillaan auto on mutkaisilla teillä, jolloin hienosti toimiva alusta ja herkkä ohjaus pääsevät oikeuksiinsa.

Jousitus toimii kaikissa nopeuksissa ja kaikilla alustoilla. Moottoritiellä ohjauksessa on pientä tunnottomuutta keskialueella.

DSC02956

Bensapihi vaihtoehto

Moottorin ja tuulen ääniä ohjaamoon ei juuri tule, mutta rengasäänet korostuvat erityisesti karkealla pinnoitteella ja soratiellä.

Koeajossa kulutus on 5,9 litraa sadalla, mikä on erittäin hyvä tulos tässä kokoluokassa. Ohjauksen mukana kääntyvät ledivalot osoittautuivat pimeällä hyvin toimiviksi. Sähköinen käsijarru on kätevä käyttää.

Mazda6 tarjoaa nyt nuorekkaan ja tasapainoisen japanilaisvaihtoehdon luokassaan.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Mazda