30.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: odotuksiin vastaava Audi A4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täältä tullaan – syömähampaat on teroitettu! Hyvää: ajettavuus, hiljaisuus ajossa, vaihteisto, kattava avustinkatras. Huonoa: etuistuimen säädöt, lisävarusteiden hinnat, näkyvyys taakse. Keskikokoinen Audi A4:n edeltäjiä on myyty sitten vuoden 1972 ja Audi 80:n ensiesittelyn 12 miljoonaa. Koeajon perusteella uutuudella on hyvät eväät pitää asemansa kilvassa, jossa tiukimman vastuksen tarjoavat muut saksalaismerkit. Audi A4 on ajettavuudeltaan erinomainen, viimeistely vakuuttaa ja turvavarusteiden katras on runsas. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaativia kysymyksiä Audistien ja muun autoväen odotukset ovat korkealla. Onko uusi A4 riittävän paljon edeltäjäänsä parempi? Ovatko ratkaisut nykyaikaisinta, mitä autoalalla on tarjota? Ovatko suorituskyky ja taloudellisuus tasapainossa? Ja vastaako A4:n hintataso sen ominaisuuksia? Merkkiuskollisille voi merkitä sekin, ettei uutuus eroa liiaksi edeltäjästään. Uuden A4:n muodot ovat hitusen aiempaa terävämmät, mutta ilmiasu on kaukana rohkeasta irtiotosta. Tarkkasilmäinen huomaa eroja keulassa, takakulmissa ja sivupeileissä. Ripaus ylellisyyttä Sisäilmeeseen on tullut ripaus ylellisyyttä. Kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin: kaikki on käsillä kuten aina ennenkin. Keskikonsolin pyörökytkin toimii erinomaisesti, mutta paluu-kytkin on ahkerassa käytössä kuskin eksyttyä säätövalikkojen uumeniin. BMW:n kehittämä iDrive-pyörökytkin sai aikanaan ristiriitaisen vastaanoton. Käytöltään kohentunut pyörökytkin sai sittemmin synninpäästön autoilijoiden ja valmistajien keskuudessa. Seitsentuumainen näyttö kojelaudan yläosassa on luovuttanut yhä enemmän vastuuta 12,3-tuumaiselle digitaaliselle mittaristolle, jossa on mukana suomalaisen Rightwaren osaamista. Mittaristo kertoo oleellisen säädöistä, turva-avustimien toiminnasta ja navigoitavasta reitistä. Virtuaalimittaristo maksaa lisävarusteena 747–815 euroa. Etuistuin jättää kylmäksi Vaikka koeajossa oli edullisinta varustelutasoa paremmin varusteltuja autoja, ei etuistuin ole vastaa omia odotuksia. Istuin ei ole kehno, muttei erinomainenkaan. Istuinasennon säätäminen on vaivalloista vivullisen korkeussäädön vuoksi. Selkänojan kaltevuus säätyy pyörökytkimellä. Reisitukea saa lisää istuinosan etureunan liikuteltavasta jatkopalasta. Sähkösäätöä jää kaipaamaan. Jos kukkaro kestää Business sport -varustelun, kohenee rahi sivutueltaan, materiaaleiltaan ja säädöiltään kohti premiumtasoa. Koeajetun kaksilitraisen bensiinimoottorisen A4:n hinta nousee Business sporttina noin 1 850 euroa, ja rahalla saa myös muun muassa pysäköintikameran eteen ja taakse. Näkyvyys eteen ja etuviistoon on kunnossa, mutta viirumaiset sivupeilit ja matala takaikkuna eivät anna yhtä avaria mahdollisuuksia taakse ja takaviistoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi bensiinimoottoria Suomessa tulee tarjolle kolme TFSI-bensiinimoottoria ja kolme TDI-dieselmoottoria. Moottorien teho on kasvanut, mutta polttoaineenkulutus on pienentynyt. Kaksilitraisessa on tehoa 190 hevosvoimaa eli riittämiin takaamaan vaivattomuuden eri ajotilanteissa. Seitsenlovinen automaattivaihteisto annosteli voiman käyttöön viiveittä ja sivistyneesti. 1,4-litrainen 150 hevosvoiman moottori riittää koeajossa liikuttamaan Audia, mutta käsi saa käydä tiuhaan vaihdekepillä. Ohitukset ja ylämäet hoituvat, mutta isoveljeä selvästi verkkaisemmin. Manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Ajomukavuutta tuovat koeajoautojen ääntäeristävät etusivulasit. Ne saa rahalla osana comfort-pakettia, joka keventää kukkaroa 2 489–2 716 eurolla. Paketti tuo muassaan myös vetokoukun, seisontalämmityksen ja -tuuletuksen, automaattisen kolmialueilmastoinnin ja himmentyvän taustapeilin. Tukku turva-avustimia Tusina turva-avustinta auttaa kuljettajaa onnistumaan. Ne ovat törmäyksenesto- ja kääntymisavustin, kaistavahti, kaistanvaihtoapu, nopeusrajoitintunnistin, pysäköintiavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, ennakoiva tehokkuusavustin kulutuksen optimoimiseksi, poistumisvaroitin, poikittaisliikenteestä varoittava avustin, liikennemerkkien tunnistin ja pimeän kulman varoitin. Poistumisvaroitin tarkoittaa ovipaneelin reunaan syttyviä varoitusvaloja, jos esimerkiksi pyöräilijä on lähestymässä, kun ovea avataan. Teksti ja kuvat: Marko Jokela https://youtube.com/watch?v=ch1pLld12uc https://youtube.com/watch?v=BVTVNCgVF60 https://youtube.com/watch?v=b8LZY5_m3Gc Videot: Audi Audi A4 2.0 TFSI S tronic Hinta alkaen 41 356 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?