11.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: Nopea Seat Leon ST Cupra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kilparadalta kesämökille. Hyvää Nopeus, hauskuus ja tilavuus, hinta, Huonoa Hinta näkyy sisustassa, mukavuus varauksin Seat Leon ST Cupra on 40 000 euron perhefarmari, joka kiertää Nürburgring Nordschleifen 7 minuuttiin 58 sekuntiin. Sellaista ei aikaisemmin ole nähty. Alle kahdeksan minuutin kierrosaikaa pidetään vaativalla radalla erittäin kovana suorituksena, johon vuosikymmen sitten pystyivät vain nopeimmat urheiluautot. Seat tiedostaa tuotteensa kyvyt. Leon ST Cupra -farmari ensiesiteltiin Espanjassa Castellolin moottoriradalla. Siellä Cupra oli kuin kotonaan – 587 litrainen tavaratila unohtui nopeasti. Valitettavasti kilparadat jäävät arkielämässä unelmiksi. Suomen karkeilla ja epätasaisilla teillä selviäminen lienee jopa Nürburgringin kierrosaikaa vaativampi koetus Seatille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nürburgringiltä Suomeen Rapautuneet tiet ja 235/35 R19 rengastus ovat lähtökohtaisesti yhtä huono yhdistelmä kuin musta auto oranssein vantein (koeajoautossa Orange Line -väripaketti). Seatin alustasuunnittelu on kuitenkin suoriutunut väriosastoa paremmin: rengastuksen kovuuden ja meluisuuden huomaa, mutta auto on riittävän mukava arkiajoon. Cupran iskunvaimennus on sähkösäätöinen. Mukavuusasetuksilla töyssyjen pahimmat särmät tasoittuvat, joten kulku ei ole hakkaavan kovaa. Jäykimmässä Cupra-ajotilassa alusta säätyy kivikovaksi, joten asetus toiminee lähinnä tasaisimmilla maanteillä tai kilparadoilla. Valinnanvapaus palkitsee Seatin kosketusnäytöltä löytyvä ajotilavalikko mahdollistaa asetusten mukauttamisen. Kuljettaja voi yhdistää esimerkiksi mukavimman iskunvaimennuksen terävimpään kaasunvasteeseen ja aggressiivisimpaan tasauspyörästön asetukseen. Valinnanvapaus tulee tarpeeseen huonolla tiestöllä, jossa ylijäykäksi säädetty iskunvaimennus aiheuttaa vain harmia. Tehokas etuveto ja teiden pitkittäisurat ovat vaikea yhdistelmä. Seatin pyöräntuennan ja tasauspyörästön lukituksen suunnittelussa on onnistuttu. Täyskiihdytyksissä ohjauspyörä rimpuilee varsin vähän voimavarat huomioiden. Uraherkkyys ei liioin vaivaa matka-ajossakaan. Hauskempi kuin Audi Suuren tavaratilan ja voimakkaan moottorin ansiosta farkku-Cupra on mainio matka-auto. Ohitukset sujuvat poikkeuksellisen vaivatta – kotimaan tiestöllä auto tuntuu jopa luvattua tehokkaammalta. Koeajoautoon valitut urheiluistuimet ovat pidemmälläkin matkalla mukavat, ja mutkissa vakioistuimia parempi sivuttaistuki miellyttää. Matka-ajossa reittivalinta suuntautuu kuin itsekseen kohti mutkaisimpia teitä. Tehokkaan tasauspyörästönlukon ansiosta etuakselin pito on hätkähdyttävä, mutta kuljettaja aistii auton tekevän töitä. Se tekee autosta luonteikkaan. Mutkissa Leon ST Cupra herää henkiin. Tehokas moottori ja mainiosti toimiva keula tekevät autosta eloisan – hauskemman, kuin nelivetoinen 300 hevosvoimainen sisarmalli Audi S3. Talvikeli tainnuttanee Cupran muiden etuvetoisten Leonien tasolle. Cupra selättää Suomen tiestön haasteet ja toimii arjessa pienin mukavuusvarauksin aivan kuin arkisemmat Leon ST –farmarit. Auto on tilava ja sisätilat kaikin puolin toimivat, mutta yleisilmettä leimaa yleinen halpuus. Niin materiaalit kuin muodot ovat selkeästi Volkswagenia halvempia, Audista puhumattakaan. Mikäli edullisen yleisilmeen sietää, tarjoaa Seat erittäin kilpailukykyisen vaihtoehdon nopeaa perheautoa etsivälle. Auto on yksi luokkansa edullisimmista, mutta myös nopein ja ehdottomasti hauskin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 280 DSG Hinta alkaen 39 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 909 € Moottori 1 984 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 206 kW (280 hv), 5600–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700-5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700-5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat Tavaratila: 587 l Euro NCAP Ei testattu 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?