2.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: Muhkea Mercedes-AMG GT S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äkäinen urheiluauto on muotovalio, joka soveltuu myös arkiajoon. Hyvää: ajettavuus, moottori, viimeistely, äänet. Huonoa: hinta, näkyvyys taakse, tavaratila. Muhkeat käyntiäänet seuraavat liikennevaloista pinkaisua. Putkiston läpät avautuvat napista, jolloin pakoäänet karkaavat ilmoille entistäkin karheampina. Äänet paljastavat Mercedes-AMG GT S:n luonteen, ja se on ärsytettynä äkäinen. Ja silti, urheiluauto soveltuu myös kaupunkiajoon. Päiden kääntyily ei yllätä, sillä sutjakka ja pitkäkeulainen auto on todellinen muotovalio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luonteva ohjaustuntuma Voimakkaasti muotoillut etuistuimet pitävät tanakasti otteessaan. Sivuttaistuki on hyvä ja tarpeen. Ajoasennon saa mieleiseksi istuimen ja ratin liikkumavarojen yhteistyönä. Ohjaustuntuma on vakaa ja tarkka. Ajamista ei vaivaa rata-automainen kulmikkuus vaan voimat (510 hv) on kahlittu vaihteistoasetusten – ja kuljettajan itsesuojeluvaiston – taakse. Muun liikenteen seassa ei ole tarvetta valita automaattivaihteistolle räväkintä S+-asetusta, joka kytkee vaihdetta silmään korkeammilla kierroksilla, mutta lyhentää kytkeytymisaikaa. Rivakkaa kiihtyvyyttä Kiihtyvyys tulee koetelluksi vapaan moottoritien auetessa. Takapään lukko jakaa voimaa molemmille pyörille, joten sutimista ei ilmene. Kiihtyvyys on rivakkaa pidon salliessa kuivalla asvaltilla ja renkaat lämmenneinä. Moottoritiellä esiintyy lievää taipumusta vetelyyn. Syitä liene useita: voimat, leveät renkaat ja teiden urat, mutta myös olka-alueiltaan kuluneet renkaat, jotka ovat ilmeisesti saaneet kyytiä. Matala auto on erittäin suuntavakaa. Keltainen ohjus pysyy vaivatta valitulla ajolinjalla myös kaarteissa. Viimeistely vakuuttaa Moottorin kyvyt ja vaihteiston kyvyt, muotoilu sekä sisätilojen viimeistely vakuuttavat. Lisävarusteilla kuorrutettuna auton hinta kipuaa 289 042 euroon. Jos hinta ei ylitä budjettia, saa rahalla tuhdisti autoa ja varsinkin huomioarvoa! Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG GT S Hinta alkaen 289 042 € Moottori Moottori 3 983 cm³, 8-sylinteriä, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 375 kW (510 hv), 6250 r/min Vääntö 650 Nm (1750–4750 r/min) Vääntö 650 Nm (1750–4750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 219 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?