Koeajossa moottoripyörien valtamerilaiva Victory

Cross Country Tour

Näyttävyyttä, varusteita ja painoa on riittävästi. Hyvää: väljät tilat, moottorin vääntö, varustaso. Huonoa: paino, satulanlämmittimen nappien huono sijoittelu.

Ajoneuvot | Koeajo | 9.4.2015

Victoryn suunnittelussa on noudatettu yksinkertaista peruskaavaa: pyritään kosiskelemaan Harley-Davidson -kuljettajia tekemällä mahdollisimman samanlainen pyörä, mutta jokaisesta teknisestä yksityiskohdasta tehdään vähän parempi.

Ajossa on moottoripyörien valtamerilaiva, sillä tankattuna painoa on yli 400 kiloa, V2-moottori on yli 1,7 litrainen ja tavaratilaakin on 130 litraa.

Väännöllä, ei kierroksilla

Moottori on amerikkalaisittain ilmoitettuna 106-kuutiotuumainen eli vähän harrikan moottoria isompi. Myös teho- ja vääntölukemat peittoavat pahimman kilpailijan lukemat.

Moottori vetää tasaisen vahvasti tyhjäkäyntilukemista alkaen. Korkeita kierroksia ei kannata kiihdytyksissä käyttää, sillä tällaisen moottorin vahvuus on laaja-alainen vääntö.

Mittarit ovat selkeimmät mahdolliset eli isot ja pyöreät. Ajotietokonetta käytetään kätevästi vasemman käden etusormella.

Matka-ajoon tuovat mukavuutta vakionopeussäädin ja hyvin moottoritienopeuksissakin kuuluva radio. Kylmemmällä säällä mukavuutta tuovat kahvan- ja satulanlämmittimet.

Tilaa riittää

Ajoasento on isokokoisellekin kuljettajalle väljä eli tilavampi kuin jo mainitussa kilpailijassa. Leveästä ohjaustangosta pidellään kiinni lähes suorin käsin.

Isoilla astinlaudoilla voi jalkojen paikkaa ja siten polvikulmaa vaihdella. Matkustajalla on yhtä hyvät oltavat, ja selkänojana toimiva takalaukku mahdollistaa vaikka nukahtamisen matkan aikana.

Äijämäinen tunnelma

Äijämäinen tunnelma jatkuu ajoasennon lisäksi hallintalaitteissa. Kytkinkahva on suhteellisen jäykkä ja vaihteet kolahtavat päälle äänekkäästi mutta sujuvasti.

Vaihdepoljin on jäykähkö käyttää, jopa siinä määrin että asia alkaa vähän haitata kaupunkiajossa.

Myös jarrujen voimantarve on mitoitettu samalla kaavalla, kunhan kahvaa tai poljinta käyttää riittävällä voimalla niin jarruteho on riittävä.

Iso ei jätä kylmäksi

Taka- ja sivulaukut on muotoiltu futuristisesti, mutta niiden tilavuus on suurempi kuin ulkonäön perusteella voisi odottaa. Korkealla sijaitsevaan takalaukkuun kannattaa pakata kevyimmät matkatavarat, muuten pyörästä tulee yläpainoinen ja matkustajan kanssa lähelle 600 kiloa nouseva paino alkaa häiritä varsinkin kaupunkiajossa.

Kannattaa varautua siihen, että Victorylla saa juttuseuraa jokaisella pysähdyksellä. Iso ja näyttävä amerikkalainen ei jätä kylmäksi.

Keskustelu

Lisäkuvat