1.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: monipuolinen BMW R1200RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monipuolinen vaihtoehto matkalle, mutkille ja kadulle. Myös matkustajan ja matkatavaroiden kanssa. Hyvää: väkivahva moottori, ajo-ominaisuudet, laaja varustevalikoima. Huonoa: sivuseisontatuki, tuulilasin puutteellinen säätömahdollisuus. On olemassa parempia vaihtoehtoja urheilulliseen ajoon, kaupunkiajoon ja matkapyöräksi. Jos ei halua ostaa kolmea eri moottoripyörää, niin BMW R1200RS on hyvä vaihtoehto kaikkiin näihin tarkoituksiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 125 hevosvoiman yllätys RS tarjoaa kaksi yllätystä jo ensimmäisellä korttelivälillä. Moottori tuntuu numeroarvojaan terävämmältä. Käsiteltävyys on kevyttä. Toisaalta pitkän akselivälin ansiosta ajo-ominaisuudet säilyvät vaikka kyytiin tulee matkustaja. Huipputehoa tärkeämpää on, että moottori vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien ja sitkeyttä riittää matalillakin kierroksilla. Normaalissa ajossa moottoria ei tarvitse kierrättää 5 000 kierroksen yli. Ajoasento on eteen nojaava, kuitenkin niin ettei ranteille tule liikaa painoa kaupunkiajossa. Sivukate ei jatku alas asti, mutta jalat ovat hyvin ajoviimalta suojassa moottorin takana. Tuulilasi on säädettävissä kahteen eri asentoon, mikä on valitettavan karkea säätö. Toinen moite koskee sivuseisontatukea. Se on liian pitkä ja pysäköidessä BMW jää liian pystyyn asentoon. Pieni kulutus Kuljettaja voi vaihtaa mittariston näkymää sen mukaan kuinka paljon informaatiota kerralla haluaa nähdä. Molemmille peukaloille riittää katkaisimia niin, että osaan joutuu kurkottelemaan ja vaihtamaan otetta ohjaustangosta. Vilkkuvipu on kulmikas, mutta sen tunto on parempi kuin aikaisemmissa malleissa. Sadan kilometrin mittarinopeudella polttoaineen kulutus jää noin neljään litraan sadalla kilometrillä, joten toimintamatka tankillisella on yli 400 kilometriä. Kytkin on kevytkäyttöinen kuten muutkin hallintalaitteet. Jousituksessa on riittävät säädöt ja osittain integroitu jarrujärjestelmä on toiminnaltaan tasapainoinen. Varusteilla yksilöllisyyttä Koeajopyörä on varustettu touring-, dynamic- ja turvallisuus-varustepaketeilla, joiden mielenkiintoisin varuste on sekä ylös- että alaspäin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva vaihdeavustin. Lisävarusteena saatava avaimeton käyttöjärjestelmä osoittautui käytännölliseksi, sillä BMW:n järjestelmässä myös polttoainesäiliön korkin lukko kuuluu järjestelmään. Perusmallin hinta (19 199 euroa) on saatu edulliseksi siirtämällä varusteet erikseen hankittaviin varustepaketteihin. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala BMW R1200RS Hinta alkaen 22 752 € Moottori Bensiinimoottori 1 170 cm³, ilma-/nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 92 kW (125 hv), 7750 r/min Vääntö 125 Nm (6500 r/min) Vääntö 125 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna noin 236 kg, akseliväli 1 527 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku