3.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: monikäyttöinen Kia Picanto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajomukavuutta ja monikäyttöisyyttä. Hyvää: varustetaso, suorituskyky, pienet ulkomitat – suuret sisätilat. Huonoa: helposti sammuva moottori, rengasäänet. Kia Picanto on saanut uudet Euro6-päivitetyt moottorit sekä paremmat jarrut. Ulkonäköä on ehostettu pienin muutoksin. Picanto on viisiovisuuden ansiosta Picanto on erittäin monikäyttöinen. Takaistuimet käännettynä kyydissä kulki koeajon aikana niin toimistotuoli, raivaussaha kuin isoja huonekasvejakin. Kun kuljettajan istuin säädetään 180-senttiselle sopivaksi, niin takaistuimille mahtuu vielä samankokoinen matkustaja. Pääntilaa on takanakin riittävästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava varustetaso Kuljettajan istuin säätyy riittävän eteen 150-senttiselle kuljettajalle. Pelkistetty istuin osoittautuu mukavaksi ja tarjoaa tarvittaessa hyvän sivuttaistuen. Varustetaso on luokassaan hyvä, siihen kuuluvat muun muassa mäkilähtöavustin, kattava turvatyynyvalikoima, hätäjarrutehostin, ajonvakautus- ja ajonhallintajärjestelmät sekä lämmitettävä ohjauspyörä. Kaupunkiajo on Picanton ominta aluetta. Pienet ulkomitat ja hyvä näkyvyys helpottavat kaupungissa ja pysäköintihalleissa pyörimistä: lyhyet ovet mahtuvat aukeamaan ahtaissa pysäköintiruuduissa. Kaikki hallintalaitteet ovat kevyitä käyttää. Jousitus osoittautuu mukulakivikadullakin mukavaksi. Ainoa miinus tulee liikkeellelähdöissä helposti sammuvasta moottorista. Yllättävän vakaa Maantiellä 840-kiloisen Picanton ajotuntuma on kevyt, mutta samalla yllättävän vakaa. Parannetuissa jarruissa on riittävästi tehoa ja hyvä tuntuma. Rengasäänet ovat maantienopeuksissa hallitsevia. Vaikka 3,6 metrin pituinen Kia on tarkoitettu lähinnä kaupunkiajoon ja kauppakassiksi, niin isomman eli 1,2-litraisen moottorin teho riittää mainiosti moottoritienopeuksiin. Viitosvaihdetta ei ole välitetty ylipitkäksi polttoaineen säästövaihteeksi, vaan se on sopiva ajovaihde maantienopeuksissa. Tehtaan ilmoittamaan keskikulutukseen on vaikea päästä, käytännössä kulutus asettuu rauhallisella ajotavalla viiteen litraan ja reippaammalla ajotyylillä 5,5 litraan. Uudella keulailmeellä, takapuskurilla, vanteilla ja verhoilun uudistuksilla pyritään kosiskelemaan ostajien silmää, jotta markkinajohtajuus A-segmentissä säilyisi. Malliston hinta alkaa 13 990 eurosta. Teksti ja kuvat: Janne Huhtalala Kia Picanto 1.2 EX ISG Ecodynamics Hinta alkaen 15 450 € Moottori Bensiinimoottori 1 248 cm3, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 63 kW (86 hv), 6000 r/min Vääntö 120 Nm (4000 r/min) Vääntö 120 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 100 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku