18.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: Mondeota tilavampi Ford S-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Mondeon tilat eivät riitä. Hyvää: ajettavuus, tilat. Huonoa: viihde- ja tietojärjestelmien käytettävyys. Fordin tila-autojen valikoima uudistuu. Toisen sukupolven S-MAXin rinnalla julkaistaan kokoluokkaa pienemmän C-MAXin ja Grand C-MAXin kasvojenkohotus. Heti kesällä on tilamalliston suurimman auton, Ford Galaxyn, uudistumisen vuoro. Galaxyn uudistuminen heti S-MAXin perään johtuu autojen yhteisestä perusrakenteesta. S-MAXin ulkokuoren muotoilussa on säilytetty selkeä sukunäkö ensimmäiseen sukupolveen. Auto näyttää tila-autoksi huomattavan menevältä, josta kiitos kyljen teräville pokkauksille ja entistä pidemmälle konepeitolle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutkissa mainio Vauhdikkaan ulkonäön herättämät lupaukset lunastetaan ajettavuudella. Suuren koon ja 1 700 kilogramman vuoksi urheiluautomaista käytöstä on turha odottaa, mutta autoluokka huomioiden tila-autotulokas on erinomainen ajaa mutkatielläkin. Jousitus on ainakin kahden hengen kuormalla mainio yhdistelmä mukavuutta ja ajettavuutta. Yhdeksäntoistatuumaisista vanteista huolimatta töyssyt suodattuvat pois, eikä mutkissa esiinny merkittävää kallistelua. Lisävarusteisella sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella S-MAXin alustan luonnetta voi hienosäätää mukavammaksi tai urheilullisemmaksi. Valitettavasti Ford on päättänyt piilottaa käyttökelpoisen toiminnon syvälle ajotietokoneen valikkosokkeloon. Ohjauksella tilannetajua Loppuvuodesta S-MAXin ja rinnakkaismalli Galaxyn lisävarustelistalle ilmestyy muuttuvavälitteinen ohjaus. Kaupungissa ohjaus on hyvin nopea, jotta kadunkulmissa ja liikenneympyröissä ratin pyöritys vähenee. Vastaavasti moottoritienopeuksissa ohjausta hidastetaan, jotta kulku pysyy mahdollisimman vakaana. Toteutus perustuu ohjauspyörän sisään asennettuun sähkömoottoriin, joka muokkaa kuljettajan tekemiä ohjausliikkeitä suuremmiksi tai pienemmiksi. Muuttuvavälitteistä ohjausta oli mahdollista kokeilla lyhyellä testiradalla. Keilojen pujottelu hitaassa vauhdissa sujui huomattavan pienin ohjausliikkein. Mutkaisella maaseututiellä perinteistä ohjausta nopeampi välitys sai auton tuntumaan kokoistaan ketterämmältä. Pikatestissä ohjaus tuntui luonnolliselta, mutta lopullinen arvio saa odottaa pidempää koeajoa. Uutuuden tieto- ja viihdelaitteita ohjataan muista lähiaikoina uudistuneista Fordeista tutulla SYNC2-järjestelmällä. Suureen kosketusnäyttöön perustuva järjestelmä ei ole sujuvuudessa tai helppokäyttöisyydessä varsinainen ajoneuvosuunnittelun virstanpylväs, mutta pienellä totuttelulla sen kanssa pärjää. Mukautuvat tilat Takimmaiselle istuinriville käynti sujuu näppärästi yhdellä kädellä eteen taittuvien takaistuimien ansiosta. Valitettavasti takaistuin ei palaa kippauksen jälkeen takaisin alkuperäiseen asentoonsa, vaan jää pituussäädön etummaiseen kohtaan. Ratin takaa S-MAX muistuttaa huomattavan paljon perusrakenteen jakavaa Mondeota. Tunnelma muuttuu tila-automaisemmaksi vasta keskimmäiselle istuinriville siirryttäessä. Korkealle sijoitettujen istuimien ansiosta käynti autoon sujuu vaivatta. Keskimmäisen istuinrivin mukavuutta parantavat pituussäätö ja tasainen lattia. Siirryttäessä kolmannelle istuinriville tunnelma muuttuu ahtaammaksi. Täydellä miehityksellä ongelmaksi muodostuu myös rajoittunut tavaratilan koko. Onneksi lisätilaa muodostuu nopeasti matkustajien vähentyessä, sillä takapenkit kaatuvat tasaiseksi pohjaksi napin painalluksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelivetoinen diesel Dieselit hallitsevat tila-autojen markkinoita. S-MAXin kaksilitraisista öljynpolttajista on tarjolla neljä vaihtoehtoa tehohaarukassa 120–210 hevosvoimaa. Keskimmäiset 150 ja 180 hevosvoimaiset vaihtoehdot noussevat halutuimmiksi. Pienempitehoisen vaihteiston voi valita, tehokkaampi tulee aina kuusivaihteisen automaatin kera. Mielenkiintoisena lisänä kumpikin on tarjolla myös nelivetoisena. Bensiinimoottoreina tarjolla on turboahdettu puolitoistalitrainen (160 hv) ja turboahdettu kaksilitrainen (240 hv). Kaksilitraisen bensiiniturbon teholupauksesta huolimatta auto etenee raskaan tuntuisesti. 150 hevosvoimainen diesel tuntuu huomattavasti miellyttävämmältä. Takapuolituntumalla 90 hevosvoiman tehoeroa ei huomaa, sillä diesel kulkee vahvan väännön ja miellyttävän murinan ansiosta todella vaivattomasti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford S-MAX 2.0 TDCi 150 hv Titanium Business Hinta alkaen 45 359 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 350 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 350 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta