19.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GT S ja Mercedes-AMG C63 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusimmat mersun AMG-mallit pystyvät aitoina urheiluautoina hikeä nostattaviin suorituksiin. Mercedes-AMG GT S Hyvää: Suorituskyky, äänimaailma (!), muotoilu. Huonoa: Näkyvyys kaupunkiliikenteessä vaatii totuttelua. Mercedes-AMG C63 S Hyvää: Tasapainoisuus radalla, hillitty AMG- muotoilu. Huonoa: Kuljettajan istuimen reisituki. Laukkatapahtuma Falkenbergin moottoriradalla Ruotsissa noin 100 kilometriä Göteborgista etelään. Ratsuina on kunnioitettava rivi Mercedes-Benz AMG -malleja: A45, CLA45, CLA 45 Shooting Brake – ja tietty tuoreimmat tähtikeulat Mercedes-AMG GT S sekä Mercedes-AMG C63 S. Mercedes-AMG GT S:n voimatarjonnasta huolehtii nelilitrainen, kaksoisahdettu V8-moottori, jossa on 650 Newtonmetrin huippuvääntö. Satasen vauhti saavutetaan 3,8 sekunnissa. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto on sijoitettu taka-akselille, mikä edesauttaa etu- ja taka-akselin välistä 47/ 53 painojakaumaa. Kasikoneen tuhti jytinä nostattaa odotuksia. Kun ajoasetukseksi valitsee Sport+:n tai Race:n terävöityy ohjaus ja kaasun vaste muuttuu herkemmäksi. Alusta jäykkenee tuntuvasti ja sallii nopeat ohjausliikkeet kallistumatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matala ajoasento GT S on tehokas ja kaunis urheiluauto, joka yllättää ajamisen keveydellään. Ajoasento on todella matala ja tuhti keskikonsoli ylettyy melkein kainaloon. Ohjaus on tarkka mutta yllättävän kevyt. Ratakierroksien karttuessa, keinotekoista vastetta ei jää kaipaamaan. Tehot eivät lopu kesken. Viimeinen, loiva oikeaan taittuva mutka sallii vauhdin keräämisen ja pääsuoran jälkeisen ykkösmutkan jarrutusta ei sovi aliarvioida. Seuraava kierros! Yli 500 hevosvoimaa sedanissa Sekä GT S:n että C63 S:n voimatarjonnasta huolehtii nelilitrainen, kaksoisahdettu V8- moottori. Moottoreissa yhteistä ovat kuitenkin vain lohkot. Veto välittyy molemmissa takapyörille ja huipputehot ovat 510 hevosvoimaa. C63 puristaa huippuväännöksi 700 Nm. Satasen vauhti saavutetaan C63 S:llä 4,0 sekunnissa. C63:ssa voimaa välittää AMG Speedshift MCT 7 -urheiluvaihteisto. Matkalla moottoriradalle on havaittavissa, että C63:n dynaamiseen ajoon suunniteltu säädettävä alusta löytää väkisinkin tiestä karkeimmat epätasaisuudet. AMG-mallin ulkomuodon lupaama urheilullisuus lunastuu radalla. Yli 500 hevosvoimaa neliovisessa sedanissa on paljon! Napsuteltaessa oikeat alusta- ja vaihteistosäädöt, on C63 nopea auto radalla, eikä henkilöautomaisuuteen ehdi kiinnittää huomiota. Takaovet tuovat ehdotonta etua ja tekevät C63:sta houkuttelevan arki- ja rata-ajon hybridin. Teksti: Timo Suomala Kuvat: Mercedes-Benz ja Timo Suomala Mercedes-AMG C63 S Hinta alkaen 131 845 € Moottori Bensiinimoottori: 3 982 cm³, 8 sylinteriä, kaksi ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 195 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku