22.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: kolmipyöräinen Can-Am Spyder F3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmipyöräinen on risteytys moottoripyörää, moottorikelkkaa ja kartingautoa. Hyvää: henkilöautokortti riittää, suorituskyky, helppo hallittavuus. Huonoa: suuri kääntöympyrä, sisarmalleja pienempi tavaratila. Osa motoristeista suhtautuu kolmipyöräiseen Can-Am Spyderiin vähättelevästi: sitähän osaa ajaa kuka tahansa kun sitä ei tarvitse kallistella eikä se kaadu. Ristiriitainen vastaanotto johtuu siitä, että kuljettaja kokee Spyderin hyvin erilaisena kuin katsoja. Ajovarusteet, hallintalaitteet ja ajoviima ovat kuin moottoripyörästä. Mutkissa ajaminen tuo mieleen kartingautot. Can-Am Spyderin suurin etu on, että sitä saa ajaa henkilöautokortilla. Ohjaustankoa ja jalkatappeja voi säätää pituussuunnassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin tietokonepeli Käynnistäminen ja liikkeellelähtö muistuttavat tietokonepelin pelaamista. On muistettava painaa oikeassa järjestyksessä jarrupoljinta, mode-näppäintä, starttinappia, sähköisen seisontajarrun vapautuspainiketta ja vaihdenäppäintä. Vaatii muutaman harjoituskerran. Puoliautomaattista vaihteistoa ohjataan vasemman käden näppäimillä (+ / –). Muuten hallintalaitteet ovat suoraan moottoripyörästä, sillä erotuksella että jarrukahva puuttuu ja kaikkiin kolmeen pyörään vaikuttavaa jarrua käytetään pelkästään jarrupolkimella. Käytännössä kaatumaton Autoilijalle vaikeinta on tottua moottoripyörämäisiin hallintalaitteisiin. Motoristin on muistettava, että leveys on puolitoista metriä ja esimerkiksi ohituksissa se vaatii yhtä paljon tilaa kuin henkilöauto.Bombardier-Rotaxin tekemän kolmisylinterisen moottorin suorituskyky on moottoripyörämäinen. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 4,8 sekuntia. Mutka- ja moottoriteillä ajotuntuma on yllättävän vakaa. Spyderissä on ohjaustehostin, luistonesto ja ajovakaudenhallinta. Sen luvataan olevan käytännössä kaatumaton kulkuneuvo. Ainoastaan neulansilmämutkissa tarvitaan reilummin käsivoimia ohjaamiseen. Pysäköintipaikoilla kannattaa huomioida suurehko kääntöympyrän koko. Vaihteistosta löytyy myös peruutusvaihde. Aristokraattinen esikuva Keula ja etulokasuojat tuovat mieleen Lotus Supersevenin. Peräpään muotoilu taas on sukua Ducati Diavelille. Oranssi ristikkoputkrunko muistuttaa KTM:n tuotteita. Ajoasento on powercruiser-tyyppinen. Can-Am Spyder F3 lyö ajotuntumaltaan ja huomioarvoltaan samanhintaiset käytetyt avoautot mennen tullen. Kokeile vaikka! Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Can-Am Spyder F3 Hinta alkaen 28 094 € Moottori 1 330 cm³, 3 sylinteriä, rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta eteen, 1 taakse, hihnaveto. Teho 86 kW (115 hv), 7250 r/min Vääntö 130 Nm (5000 r/min) Vääntö 130 Nm (5000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 675 mm, kuivapaino 386 kg, akseliväli 1 560 mm, tankin tilavuus 27 litraa. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?