7.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: keventynyt Audi Q7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyempi ja pienempi, mutta matkustajille suurempi. Hyvää: alusta ilmajousituksella, tasainen teho, hiljaisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: keulan kömpelö muotoilu. Uusi toisen sukupolven Audi Q7 on keventynyt 325 kiloa. Auton korissa käytetään alumiinin ja teräksen hybridirakennetta. Kaikki näkyvät ulkopinnat ovat alumiinia. Q7 ei pullistele muotoilullaan. Kulmikkaampien korimuotojen myötä auto on muuttunut jopa arkisemman näköiseksi. Keulaa hallitsee ylisuuriin mittasuhteisiin kasvanut maski. Vakiona viisipaikkaisen auton ulkomitat ovat pienentyneet maltillisesti: Q7 on nyt 3,7 senttiä lyhyempi ja 1,5 senttiä kapeampi. Sisätiloja on kasvatettu matkustamoa pidentämällä. Seitsemänpaikkaisuus sähköisesti takalattiasta taittuvilla lisäistuimilla on lisävaruste. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päivitetyt moottorit Q7:ssa on päivitetyt turboahdetut V6 TDI- ja TFSI-moottorit. Vaihteisto on uusi kahdeksanvaihteinen Tiptronic-automaatti. TFSI tuottaa tehoa 333 hevosvoimaa ja TDI 272 hevosvoimaa. Syksyllä myyntiin tulee TDI:n 218 hevosvoimainen versio. Sveitsin Verbierin sileillä teillä meno on erittäin hiljaista, mutta karkealla pinnalla kookas 20 tuuman rengastus muistuttaa olemassaolostaan. Ohjaus on kevyt, mutta säilyttää tunnon. Alusta toimii mainiosti. Ohjausvastetta lisää Comfort-asetuksella meno on nautinnollisen pehmeää, muttei huojuvaa. Tien epätasaisuudet suodattuvat tehokkaasti. Kaasun vastaavuus on erinomainen ja voiman tunne on jatkuva. Jäykempi Dynamic-asento lisää tuntuvasti ohjauksen vastetta, muttei onneksi yliammu keinotekoiseen urheilullisuuteen. Neliveto ja lisävarusteisen ilmajousituksen säädettävä maavara auttavat ankarimmankin mökkitien haasteiden yli. Hyvät jalkatilat Jalkatilat ovat toisella penkkirivillä peräti ruhtinaalliset ja pääntilaa on reilusti. Kolmannella istuinrivillä niukka polvitila minimoi täysikasvuisen viihtyvyyden. Tavaratila on 890 litraa. Seitsemänpaikkaisessa tilaa on 770 litraa, lisäistuimet ylös taitettuna 295 litraa. Toinen istuinrivi taittuu jaolla 35/30/35. Käytettävyyttä parantaa erillisten istuinten pitkittäinen 11 sentin säätömahdollisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomeen syyskuussa Suomeen Q7 rantautuu syyskuussa. Hinnat alkavat 95 990 eurosta. Myynti painottunee hyvin varusteltuun Business-malliin, jossa vakiona muun muassa mukautuva ilmajousitus ja nelialueilmastointi. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on saatavilla kattavasti. Tarjolla on myös nelipyöräohjaus, joka tuo kaupunkiajoon ketteryyttä. Lisävarusteina saatavissa on myös tuulilasin heijastusnäyttö ja sähköisesti esiintuleva vetokoukku Trailer assist- avustimen kera. Q7-mallisto laajenee ensi vuonna ladattavalla e-tron-hybridillä. Siinä yhdistyvät V6 TDI, quattro-neliveto ja kahdeksanvaihteiseen tiptronic-vaihteistoon integroitu sähkömoottori. Teksti: Timo Suomala Kuvat: Audi Audi Q7 3.0 TDI quattro Tiptronic Hinta alkaen 95 988 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 200 kW (272 hv), 3250–4250 r/min Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku