30.6.2015

Koeajo: katumaasturisuosikki Honda CR-V

Uudistuneen katumaasturisuosikin sydän sykkii väkevästi. Hyvää: moottori, viimeistely, kulutus, tavaratilan muunneltavuus. Huonoa: kosketusnäyttö, hinta.

Uudistuneen Honda CR-V:n uusi sydän sykkii väkevänä, mutta polttoainetta pihistellen. Kaksoisahdettu 1,6-litrainen dieselmoottori on luvatulta keskikulutukseltaan (5,1 l/100km) vähäjanoinen. Sekalaisessa koeajossa nelivetoisen kulutus kipuaa yli kuuden litran.

Uusi moottori kehittää tehoa 160 hevosvoimaa, jossa on 10 hevosvoimaa enemmän kuin 2,2 i-DTEC-moottorissa, jonka se korvaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaivatonta vääntöä

Vääntö on säilynyt ennallaan siitäkin huolimatta, että uusi moottori on iskutilavuudeltaan yli puoli litraa pienempi. Vaivattoman etenemisen takaa kaksi ahdinta, jotka toimivat kaksivaiheisesti. Pienempi muuttuvasiipinen korkeapaineturbo toimii alhaisilla käyntinopeuksilla, joka tuntuu kaasupolkimen herkkänä vasteena. Matalapaineturbo lisää tehoa korkeilla käyntinopeuksilla.

Kuusiportainen manuaalivaihteisto käyttäytyy eleettömästi.

Tuntumaa hakemassa

Luontevaa ajokäytöstä häiritsee ohjauksen keskialueen lievä tunnottomuus.

Äänieristys on onnistunut eritoten kaupunki- ja taajamateillä ajettaessa, mutta maantiellä rengasäänet kantavat sisälle matkustamoon.

Viimeistelyn taso on hyvä: kaikki toimii, sähkö säätää ja nahka hellii.

Takaviistoon on vaikea tähystellä umpinaisen muotoilun vuoksi. Sivulinjan viimeinen ikkuna on pikemminkin muotoilullinen kuin käytännöllinen. Pysäköijä kiittää peruutuskameraa.

Kojelaudan yläosassa on pieni näyttö ja sen alapuolella seitsentuumainen päänäyttö, jota ohjataan vasemman laidan pienikokoisin kytkimin ja koskettamalla. Pikkunäyttö on upotettuna suojassa, mutta päänäyttö on altis heijasteluille. Kosketusnäytön käskytysten tulee olla hipaisuja määrätietoisempia.

Etuistuin on muhkea, mutta laimeasti sivutuettu. Takana istuvilla on väljät oltavat: tilaa on hartioille ja jaloille. Takana istutaan matalalla, mutta lattia on tasainen.

Takakontissa on litroja mukavat 589. Takaistuimet kaatuvat kätevästi kahvasta. Tavaratilan ohut peite ei yllä muutoin viimeistellyn laatuvaikutelman tasolle.

Tukku turva-avustimia

Kaupunkiliikenteen hätäjarrutusavustin on vakiovaruste. Se vähentää peräänajovaaraa alhaisissa nopeuksissa (alle 32 km/h). Mikäli kuljettaja ei toimi varoituksen jälkeenkään, tapahtuu jarrutus automaattisesti.

Uutta on ennakoiva vakionopeussäädin, joka on osa 1 799–1 900 euron ADAS Sensing -turvavarustepakettia. Siihen kuuluvat myös etutörmäysvaroitin, kaistavaroitin, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman avustin, poikittaisliikennehälytin ja kaukovaloautomatiikka.

Kattavin Executive-varustelu tuo mukanaan muun muassa sähkötoimisen takaluukun.

Edullisimmillaan manuaalivaihteisen nelivetoisen CR-V:n saa 39 899 eurolla. Sen voimanlähteenä on kaksilitrainen bensiinimoottori. Edullisin dieselmoottorinen nelivetoversio maksaa 41 900 euroa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD Executive

Hinta alkaen

49 500 €

Moottori

Dieselmoottori 1 597 cm³, tuplaturbo, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto.

Teho

118 kW (160 hv), 4000 r/min

Vääntö

350 Nm (2000 r/min)

Vääntö

350 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

133 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat