12.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: katumaastureiden uusin tulokas SsangYong Tivoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulokas ilmoittautuu tiukkaan kilpaan. Hyvää: takatilat, muotoilu, takuu. Huonoa: äänieristys, etuistuimen ja ratin säädöt. SsangYong Tivoli -katumaasturi on kiinnostava tuttavuus. Uusi automerkki hämmentää seisovaa vettä. Kyseessä on merkin paluu, sillä Suomen teillä liikkuu yhä puolitoistasataa SsangYongin Mussoa, joita tuotiin muutaman vuoden ajan maahan 1990-luvun puolivälissä ilman suurempaa menestystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Särmää etsimässä Tivoli ei kokonaisuutena jätä särmikästä tai persoonallista vaikutelmaa. Tämä ei tarkoita etteikö Tivoli olisi kelpo käyttöauto. Särmintä on ulkomuoto: tulokas on hauskan ja sympaattisen näköinen. Ikkunapintaa on paljon, joten autosta on erinomaiset näkymät ulos eteen ja taakse. Kookkaat peilit aiheuttavat pienen katveen etuviistoon, mutta onneksi etupilarit ovat kapeahkot. Kaksivärisyys mataloittaa vaikutelmaa. Kuljettajan valtakunta on järjestelty selkeästi. Näyttöön on tupattu kokoonsa nähden paljon sisältöä, jonka vuoksi selkeys kärsii. Tunnelma sisällä on varsin muovinen. Istuinasentoa saa sovitella mieleisekseen, sillä ratissa ei ole syvyyssäätöä. Etuistuin ei suo kovin paljon apua, sillä selkänojan kaltevuusssäätö on toteutettu harvahampaisella vipusäädöllä. Etuistuin jättää alkuun myönteisen kuvan, mutta kuta enemmän ratin takana istuu, sitä kipeämmin kaipaa parempaa sivutukea ja ylipäätään tanakampaa istuinta. Neliskanttisen auton takatilat ovat matkustajien kannalta mainiot. Tilaa on päiden yllä, hartiatasolla ja myös jaloilla, sillä lattia on käytännössä tasainen. Takaluukku paljastaa 423 litran kontin, joka on leveä ja korkea muttei kovin pitkä syvyyssuunnassa. Lastausaukko on mukavan kookas. Maantieajossa auto on vakaa. Ohjaustuntuma jättää kuitenkin toivomisen varaa. Auto kääntyy käskettäessä, mutta tuntuma on turhan suurpiirteinen. Tuntuma eli ohjausvaste kohenee kun sen asettaa comfortilta sportiksi. Samoin voi ajoasetuksin säätää vaihteiston työskentelyä. Asetukset ovat eco, power ja winter. Dieselmoottorissa on tehoa niukin naukin riittävästi eli 115 hevosvoimaa. Lastattuna auton meno tahmautuu, joten väkevämpi voimanlähde tekisi ajamisesta vaivattomampaa. Koeajossa keskikutus kipusi 6,7 litraan sadalla kilometrillä. 1,6-litrainen dieselmoottori ei ole kaltaisiaan äänekkäämpi, mutta sen elämöinti kuuluu sisälle. Rengasmelukin kantaa – etenkin eturenkaiden seutuvilta – matkustamoon vauhdin kiihtyessä. Odotuksissa neljä tähteä Tivoli ei ole käynyt Euro NCAP -törmäystesteissä, mutta malli on maahantuojan mukaan tarkoitus testauttaa vuoden 2016 aikana. Tavoitteena on aluksi neljä tähteä. Täyteen viiteen tähteen ei ole vielä mahdollisuuksia, sillä automaattinen hätäjarrutustoiminto on tulossa Tivolin varusteeksi vasta ensi kesän tuotannosta lähtien. Koreassa auto on testattu: Korean NCAP:n arvosanaksi tuli viisi tähteä. Kovassa seurassa Polttoaine vie autoa, hinta auton ostajaa. Edullisimmillaan uuden Tivolin saa bensiiniversiona 20 990 eurolla. Koeajettu etuvetoinen dieselmalli maksaa ilman lisävarusteita 28 990 euroa. Yhtä tehokkailla dieselmoottoreilla varustetuista korealaiskilpailijoista esimerkiksi Kia Sportage maksaa 27 990 euroa ja Hyundai Tucson 28 390 euroa. Kaksikko on tosin manuaalivaihteisia. Esimerkiksi etuvetoinen Mazda CX-3 hieman pienempitehoisella dieselmoottorilla (77 kW) ja manuaalivaihteistolla maksaa 25 607 euroa. Etuvetoinen ja manuaalivaihteinen Dacia Duster dieselinä (80 kW) maksaa alle 20 000 euroa. Nelivetoisen diesel-Dusterin saisi 22 555 eurolla. Valmistaja uskoo Tivoliin vakaasti, sillä autolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Hyundai kykenee yhtä pitkään takuuseen, Kia seitsemään vuoteen. Teksti ja kuvat: Marko Jokela SsangYong Tivoli 1.6 2wd autom. Hinta alkaen 28 990 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 3400–4000 r/min Vääntö 300 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 300 Nm (1500–2500 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku