18.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: kahdeksansylinterinen Mercedes-AMG C 63 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen C-sarjan Coupén rajuin versio ei jätä kylmäksi. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, äänimaailma. Huonoa: takatilat, näkyvyys taakse. Häveliäisyys on koeajolla koetuksella, kun saavumme maantieosuudelta pieneen taajamaan. Kytketäänpä ajotilaksi valittu Sport+ maltillisemmaksi Comfortiksi. Pörinä ja pauke neljästä pakoputkesta vaimenee selvästi maltillisemmaksi hyrinäksi, vaikka äänen saattaa yhä tunnistaa kahdeksansylinteriseksi myllyksi. Se ansaitsee pahennusta ja ihastusta. Alla on Mercedeksen C-sarjan Coupén ärjyin versio, Mercedes-AMG C 63 S Coupé. AMG-merkintä Benzin paikalla kielii, että pakettiin on kääritty merkittävästi enemmän voimaa kuin perus-Coupéssa. S-kirjain taas paljastaa, että kyseessä on kahdesta C 63:sta se vielä hersyvämpi malli: polleja potkii pitkän konepellin alla peräti 510, eikä ”ainoastaan” 476. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pysähtyy nopeasti Ajossa olleessa versiossa S+:n yläpuolella on Race-ajotila, joka antaa kuljettajalle vielä suurempia vapauksia – ja vaatimuksia. Radalla perälle sallitaan selvästi enemmän sivuluisua, vaikka ajonvakautusjärjestelmä pysyy päällä. Napista senkin saa toki pois. Autossa on julmetusti voimaa ja suorituskykyä, mutta onneksi ohjaus, urheiluistuimet, turvavarusteet ja jarrut ovat sen mukaiset. S-versiossa käytetään komposiittijarruja, joissa on punaiset jarrusatulat ja suuret jarrulevyt. Taka-akselilla on sähkötoiminen tasauspyörästön lukko, jonka avulla kurveihinkin voi mennä todella kovaa. Maavaraa on niukasti, joten hidastetöyssyihin on syytä suhtautua järkevästi. 19-tuumaiset renkaat ovat melkoiset nakit. Edessä niillä on leveyttä 25,5 senttiä ja takana vielä kolme senttiä enemmän. Kiihdytys 3,9 sekunnissa nollasta sataan kertoo, mihin tuplaturbomoottori pystyy. Huippunopeuden saa lisähinnalla kasvatettua 250:stä 290:een kilometriin tunnissa, mutta onko sillä Suomessa käyttöä? Pesäeroa perusmalliin Autonvalmistaja halusi, että AMG-mallit poikkeavat niin ulkoa kuin sisältä entistä selvemmin C-Coupén perusversioista. Vain ovet, katto ja takaluukku ovat yhteneväiset, edes tavaratilan koko ei ole sama. AMG-malleissa ruuma vetää 355 litraa eli 45 litraa vähemmän kuin muissa. Makean näköinen Coupé on C-sarjan kolmikosta epäkäytännöllisin. Sedanin neljä ovea helpottavat takaistuimille kulkemista, ja farmarin tavaratila on paras lapsiperheille. Coupéssa takana on vain kaksi tiivistunnelmaista istuinta. 175-senttisen päälaki on kiinni katossa, eikä pienistä sivuikkunoista näe juuri mitään. Leveät takapilarit kaventavat selvästi myös kuljettajan näkökenttää. Lisää mittaa Coupén perusmallit ovat kasvaneet edeltäjään nähden selvästi. Pituutta on 9,5 senttiä enemmän, josta kahdeksan senttiä on akselien välissä. Leveyttäkin on tullut neljä senttiä lisää, joten hartiatilaa on aiempaa enemmän. AMG-malleissa on kuusi senttiä pidempi konepelti, koska iso mylly vie paljon tilaa. AMG-mallit on muokattu myös lähes seitsemän senttiä leveämmiksi. Suomeen tuodaan C-sarjan Coupéta vain automaattivaihteisena. Bensakoneiden jatkeena ovat seitsenportaiset laatikot, dieselmallien uudessa askissa on yhdeksän vaihdetta. Se on luvassa myös tuleviin nelivetomalleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avomalli tulossa Malliston alapäässä on Mercedes-Benz C 180 Coupé, jossa autoa liikuttaa 1,6-litrainen, 156-hevosvoimainen bensaturbo. Noin 50 000 euron hintaisen auton vakiovarusteina tulevat muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, älykkäät led-ajovalot ja kolmessa osassa taittuva takapenkki. Mercedeksen C-sarja saa neljännen jäsenen ensi kesänä, kun myyntiin tulee avomallinen Cabriolet. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Mercedes-AMG C 63 S Coupé A Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm3, 8 sylinteriä, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 200 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?