26.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: kaatumaton KTM 1290 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaatumaton luksusmatkapyörä. Hyvää: toimiva elektroniikka, suorituskyky, varustetaso. Huonoa: kierroslukumittarin punarajan puuttuminen. Super Adventure asettaa uudet merkkipaalut seikkailupyörille niin suorituskyvyn kuin varustetasonkin suhteen. Hyvin varusteltu seikkailupyörä on käytännössä matkapyörä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poikkeuksellisen vakaa KTM:n jousitus sopii huonokuntoisemmillekin alustoille 200 millin joustovarojen ansiosta. Puoliaktiivinen jousituksen säätö muuttaa vaimennuksen tarvittaessa urheilullisen jämäkäksi. Ainutlaatuisen KTM:stä tekee ajovakaudenhallinta, joka mittaa pyörän kallistuskulmaa, keskipakoisvoimaa, kiertopoikkeamaa ja vertikaalista kallistusta neljän tuhannesosasekunnin välein. Järjestelmä säätelee luistoneston ja lukkiutumattoman jarrujärjestelmän toimintaa näiden tietojen perusteella. Käytännössä järjestelmä estää pyörää kaatumasta renkaiden pidon muuttuessa äkillisesti. Jarrupoljinta tarvitaan vain hidasajossa, sillä jarrukahvaa painettassa osa jarrupaineesta ohjataan myös takajarrulle. Koeajossa pyörä tuntuu poikkeuksellisen vakaalta jopa tiellä, jossa asvaltin päällä on irtosoraa. Kattava varustelu Vakionopeussäädin ja kahvan- sekä istuinlämmittimet ovat jo arkipäivää matkapyörissä. Keulimisenesto ja ledi-kaarrevalot puolestaan ovat uudempaa tekniikkaa. Suuntavilkuissa on automaattinen sammutus 150 metrin ja kymmenen sekunnin kuluttua sen kytkemisestä. Kuljettajan tuulisuoja on hyvä ja tuulilasin asento on säädettävissä myös ajon aikana, joskin koeajoyksilön säätö oli vielä kankea ja siten säätö oli syytä tehdä paikallaan ollessa. Mittaristo on monipuolinen, mutta kierroslukumittarista puuttuva punaraja häiritsee vähän urheilullista ajoa. Ajotietokonetta hallitaan neljän napin valikkojärjestelmällä, joka on esimerkillisen selkeäkäyttöinen. Järjestelmä myös vähentää katkaisimien kokonaismäärän vähäiseksi. Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma loiva, jolloin pitkätkään päivämatkat eivät puuduta. Satulan muotoilu ja kovuus on onnistunut. Suorituskykyä riittää Kokonaisuuden viimeistelee kaikkien aikojen mukavin KTM-moottori. 1301-kuutioisen V2-moottorin kampiakseliin on lisätty painoa pehmeämmän tuntuman saamiseksi. 160 hevosvoiman maksimiteho on seikkailupyörien kärkilukema yhdessä Ducati Multistradan ja BMW S1000XR:n kanssa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala & KTM KTM 1290 Super Adventure Hinta alkaen 24 571 € Moottori V2, 1301 cm³, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, kuusi vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 8750 r/min Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Muu tieto Istuinkorkeus 860 mm, paino tankattuna 250 kg, akseliväli 1 580 mm, tankin tilavuus 30 litraa rengaskoko edessä 120/70R19, takana 170/60R17. Huoltoväli 15 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?