1.7.2015

Koeajo: jenkkiklassikko Ford Mustang

Jenkkiklassikko rantutuu pian myös Eurooppaan. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: sisustan muoviosat.

Ford Mustang on automaailman pitkäikäisimpiä klassikoita. Sen eri versioita on tuotu Suomeen ja muualle Eurooppaan yksityisesti vuodesta 1964, josta saakka Mustangeja on valmistettu.

Nyt maahantuonti alkaa vanhalle mantereelle virallisesti Euroopan Ford-organisaation kautta. Yhdysvalloissa jo jonkin aikaa myynnissä ollut uusi Mustang on saanut eurooppalaisen tyyppihyväksynnän. Aiemmilla malleilla ei ole ollut sitä. Siitä huolimatta autoja on tuotu yksittäiskappalein ja jopa ammattimaisesti.

Suomeen uusi Mustang saapuu heinäkuun lopulla. Maahantuojan kiintiö on 40 Mustangia ja ensi vuonna 20 autoa enemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väkevät moottorit

Mustangit valmistetaan synnyinmaassaan Yhdysvalloissa, kuten asiaan kuuluu.

Asianharrastaja halunnee Mustanginsa viisilitraisella V8-moottorilla. Sen voimin auto kiihtyy alle viidessä sekunnissa nollasta sataan.

Katu-uskottavuus ei kuitenkaan kärsi, vaikka keulille hyväksyisi nelisylinterisen ja 2,3-litraisen turboahdetun Ecoboost-moottorin. Se tarjoaa käyttöön väkevät 317 hevosvoimaa ja 432 newtonmetriä. Toki pikku moottoriin kehitetty, lähinnä boxeria muistuttava pulputtava äänimaailma voi vierastuttaa.

Kaksi korimallia

Korimalleja on kaksi, Fastback ja kangaskattoinen Convertible. Molempiin on saatavana kummankin moottorin kumppaniksi kuusiportainen automaatti.

GT:n alumiininen V8 murahtaa lupaavasti starttinapin painalluksesta. Hyvän väännön ansiosta liikkeelle päästään vaivattomasti.

Vaihteisto toimii esimerkillisen tarkasti. Sähköisesti tehostettu ohjaus on säädetty eurooppalaiseen makuun. Tuntuma on tarkka ja hyvä. Tehostukseen voi vaikuttaa katkaisijasta. Valittavana on kolme vaihtoehtoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajajalle valintoja

Ajaja voi vaikuttaa valinnoillaan moottorin kaasuvasteeseen ja ajonvakautusjärjestelmän toimintaan. Ajo-ohjelmia on neljä: normal, sport+, track ja wet/snow.

Jo sportilla meno maittaa ja takapyöräluisuja saadaan haluttaessa helposti aikaan. Rata-asetus (track) sulkee kokonaan avustinelektroniikan pois pelistä.

Vaihtoehtoa ei voi suositella heikkohermoisille. Voimakas auto on helppo saada pitkään luistoon jopa vahingossa.

Auto on toki melko helppo ja selkeä hallita. Liikenteessä on kuitenkin turvallisinta luottaa elektroniikkaan.

GT on varustettu tasauspyörästön lukolla, mikä osaltaan vakauttaa ajoa ja parantaa kiihtyvyyttä, kun auto viedään äärirajoille. Lisäksi manuaalivaihteisessa on sutimista rajoittava lähtöjärjestelmä.

Johdonmukainen ajettava

Reippaammassa ajossa mutkateillä Mustang on johdonmukainen. Vaikka auto painaa 1 720 kiloa, se taittuu mutkiin jouheasti ja reagoi ohjaukseen hyvin. Moottorin nöyrä voima tekee ajamisesta nautittavaa.

Jousitus on enemmän suorituskykyinen kuin mukava. Kovuus tuntuu pienemmissä nopeuksissa nypytyksenä.

Jarruja voi varauksetta kehua. Euroopan autoissa on Performance Pack, joka sisältää muun muassa kuusimäntäiset Brembon jarrut.

Varustelu on hyvällä tasolla. Hauskoja yksityiskohtia ovat muun muassa Track Apps -sovellus, jolla voi mitata G-voimia ja kierrosaikoja. Lisäksi käytössä on elektroninen etupyörien lukitus, jonka avulla auto pysyy paikallaan, jos ajaja haluaa lämmittää takarenkaita.

Muodokkaat etuistuimet ovat erinomaiset.

Takana jaloille on hyvin tilaa, mutta aikuinen joutuu istumaan hieman kumarassa. Kangaskattomallissa pääntilaa on yllättäen selvästi enemmän ja takana matkustaa peräti mukavasti.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Luetuimmat