10.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: jatkoaikaa saanut Toyota Avensis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinpohjainen kasvojenkohotus tuo lisäaikaa. Hyvää: kohentunut laatuvaikutelma, yleinen vaivattomuus. Huonoa: bensiinimoottorien alavääntö. Ajoittain Toyotien ohjaamoita katsellessa tulee tunne, että järjestelmien suunnittelijat eivät turhia keskustele keskenään. Radion kytkimissä käytetään eri kirjasintyyppiä kuin ilmastoinnissa ja keskikonsolin muovi eroaa ovien muovista. Materiaalit voivat olla laadukkaitakin, mutta kokonaisuus on tilkkutäkki. Sekavuus ei ehkä häiritse merkkiuskollisimpia, mutta he eivät enää riitä. Toyotan on kammettava Avensiksen markkinaosuus nousuun. Sitä tavoitellaan perinpohjaisella kasvojenkohotuksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eurooppalaista tyyliä Uudistuksen suunnitteluvalta on annettu eurooppalaisille. Sen ansiosta sisusta on rauhallisen konservatiivinen, jossa materiaalivalinnat, merkkivalojen värit ja kirjasintyypit ovat yhdenmukaisia. Yleisilme näyttää paljon entistä laadukkaammalta. Auton ulkonäköä on muokattu erityisesti keulan osalta. Ajovalot ja maski edustavat Toyotan nykyilmettä. Samalla etuylitys on pidentynyt. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusavustin on osa Toyotan pyrkimystä viiteen Euro NCAP -tähteen, joka on edellytys Euroopan yritysautomarkkinoilla pärjäämiseen. Toyota Avensis on vaivaton ajettava. Auto taittuu tarpeen tullen reippaisiinkin mutkiin kohtuudella. Myös jousitusmukavuus on kunnossa. Dieselautomaatti poistuu Kokonaisuutena kasvojenkohotuksessa näkyy kustannustehokkuus. Autosta on parannettu myynnin kannalta tärkeimpiä osa-alueita, mutta investointien kannattavuus on harkittu tarkkaan. Esimerkiksi sähkötoimista takaluukkua tai aktiivista vakionopeudensäädintä ei ole katsottu tarpeelliseksi. Ilmeisesti Toyota ei pidä automaattivaihteista dieseliä myynnin kannalta ehdottomana. Se nimittäin poistuu Avensis-mallistosta kasvojenkohotuksen yhteydessä. Dieselautomaatin poistuminen johtuu Toyotan siirtymisestä BMW-pohjaisiin nelisylinterisiin dieselmoottoreihin. Ilmeisesti saksalaismoottorin ja automaattivaihteiston yhdistämistä ei katsottu taloudellisesti järkeväksi. Tarjotut dieselmoottorit ovat huomaamattomia puurtajia. Tarjolla ovat 112 hevosvoimainen 1,6-litrainen ja 143 hevosvoimainen kaksilitrainen. Mäkisessä Geneven ympäristössä ajettu koeajo suosi vaivattomammin kulkevaa kaksilitraista. Yleisilme sisällä on aiempaa laadukkaampi. Perinteiset bensiinit Avensiksen bensiinimoottorit olisivat kaivanneet suuria uudistuksia, mutta toisin kävi. Tarjolla ovat vapaasti hengittävät 1,6-, 1,8- ja 2,0-litraiset, joiden uudistukset rajoittuvat polttoaineenkulutuksen viilaamiseen. Bensiinimoottorien koetellun rakenteen varmatoimisuus voi ilahduttaa auton vanhetessa, mutta ajokokemus uutena kärsii. Kahdesta bensiinivaihtoehdosta suuremmastakin 1,8-litraisesta puuttuu vaivattomuutta tuovaa alavääntöä. Sisätilojen uudistukset todistavat Toyotan kehittävän aiempaa eurooppalaisempia autoja. Samaa asennetta kaivattaisiin nopeasti bensiinimoottoripuolelle. Toyota on jo julkaissut ensimmäiset pienet turboahdetut bensiinimoottorinsa – nähtäväksi jää, päätyvätkö ne ikinä Avensiksen konepellin alle. Korjaus Moottorin numerossa 7–8/2015 väitettyyn: Myös kaksilitrainen bensiinimoottori sisältyy Avensiksen tuontiohjelmaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Avensis Hinta alkaen 34 775 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 108 kW (147 hv), 6400 r/min Vääntö 180 Nm (4000 r/min) Vääntö 180 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Takuu 3 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?