20.5.2015

Koeajo: hybridi Ford Mondeo

Ajossa mukava ja pihi, muttei hybriditekniikan viimeinen sana. Hyvää: ajettavuus, päästöt, monitoiminäyttö. Huonoa: tavaratila, sähköajomatka, hinta.

Ajomukavuus käy kumppaniksi jo ensimetreiltä. Kulku on kevyessä vauhdissa, maltillisella kaasunkäytöllä sähköistä ja lähes äänetöntä.

Auto lähtee liikkeelle sähköllä, jollei kiihdytys ole liian rivakka ja kaasupoljin painu liian ahnaasti alas.

Koeajo sisältää tasamäärin maantie-, taajama- ja kaupunkiajoa. Kulutus kipuaa yli luvatun 4,2 litran keskikulutuksen.

Kulutus laskee hyvinkin 5,1–5,4 litran tietämille, jos tarkkailee omaa ajotapaansa: välttää turhia nopeudenvaihteluita ja annostelee kaasun ja jarruttamisen suhdetta. Järkevästi ennakoiden näytön eko-oksisto tuuheutuu silmissä.

Kun on saavuttanut liikennevirtaan sopivan nopeuden, kannattaa hellätä kaasujalkaa, jolloin sähkömoottori ottaa huolekseen ylläpitää tasanopeutta. Luvattu huippunopeus sähkömoottoria käytettäessä on 135 km/h.

Konepellin alla on hybridiversiota varten kehitetty bensiinimoottori, jossa on tehoa 187 hevosvoimaa. Atkinson-työkiertoa hyödyntävässä moottorissa imuilma on normaalia pidempään auki. Se kohentaa hyötysuhdetta, mutta laskee vääntökykyä.

Värinäyttö kertoo energiavirrat: milloin edetään sähkön, milloin polttomoottorin voimin ja milloin akusto latautuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kattava vakiovarustelu

Vakiona on muun muassa kaksoisautomaatti-ilmastointi, avaimeton käynnistys, lämmitettävä tuulilasi, liikennemerkkien tunnistus, kaistavahti, kaistanpitoavustin, vireystilan valvonta, vakionopeudensäädin, ajovaloautomatiikka ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin.

Autossa on jos jonkinlaista lisävarusteherkkua kuten parkkitutka-anturit edessä ja takana (570 e), peruutuskamera (400 e), avaimeton keskuslukitus (550 e), avattava kattoluukku (920 e) sekä ohjauspyörän sähköinen etäisyys- ja korkeussäätö (290 e). Kokonahkaisten etuistuinten kymmensuuntainen sähkösäätöisyys nostaa hintaa (1 660 e).

Koeajoyksilö maksaa yli 47 000 euroa. Vakiovarusteisen hybrid-Mondeon saa 38 428 eurolla.

Odottavalla kannalla

Hybriditekniikan haltuunotto on arvokasta, mutta jättää odottavalle kannalle: koska tulee pidempään sähköajoon kykenevä hybridi ja koska sen saa ladattavana?

Ja jos Mondeoon mieltynyt tekee valintansa hiilidioksidipäästöin, on mallistossa 1,5-litrainen ja 120 hevosvoiman dieselmoottori, jolla päästöt versiosta riippuen jäävät 94–99 grammaan kilometrillä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Ford Mondeo 2.0 Hybrid autom.

Hinta alkaen

47 165 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 999 cm³, Atkinson-kierto, portaaton automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

137 kW (187 hv), 6000 r/min

Vääntö

173 Nm (4000 r/min)

Vääntö

173 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,2 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

99 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat