20.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: huomaamaton myyntitykki Kia Rio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huomaamaton ulkonäkö kätkee sisäänsä myyntitykin. Hyvää: vaivattomuus, vaihteensiirto. Huonoa: moottorin alavääntö, reisituki. Viattoman ulkonäön ei kannata antaa hämätä. Kia Rion huomaamattomasti muotoillun viisiovisen korin alla piilee salakavala myyntitykki. Suomen kuudenneksi ostetuin auto vuonna 2014. Ilmeisesti suomalaiset sananlaskut ovat kantautuneet Etelä-Koreaan asti. Ei toimivaa kannata korjata. Se kuvaa Rion kevyttä kasvojenkohotusta mainiosti. Uudistettu etupuskuri sumuvaloineen sekä etusäleikön muutokset erottavat vuosimallin 2015 keulailmeen edeltäjistään. Myös takapuskuri on vaihtunut. Kia Rion konstailemattoman ulkonäön viitoittamat linjat jatkuvat sisätiloissa. Kaikki on selkeää ja varsin toimivaa, mutta tilataideteoksesta ei voi puhua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulavaa vaihtamista Ilmastoinnin ja radion käyttöpainikkeet ovat selkeästi esillä. Oudompi ratkaisu on tehty sinänsä mainion ohjauspyörän lämmityksen kanssa – kytkin on kuljettajan vasemman polven luona, aivan ajonvakautuksen kytkimen vieressä. Myös ohjauspyörässä on riski virhepainalluksille. Vasemman peukalon hallitsemat radion käyttöpainikkeet ovat peilikuva oikeanpuoleisesta vakionopeudensäätimestä. Lihasmuisti ei tahdo millään oppia kumpi plussa nostaa äänenvoimakkuutta ja kumpi ajonopeutta. Ajoltaan Rio on perusvarma. Alakierroksilla puhditonta 1,2-litraista moottoria lukuun ottamatta se on vaivaton pyöritettävä kaupungissa. Vaihteensiirto on poikkeuksellisen sulavatoiminen. Kilpailu kiristyy Pidemmässä matka-ajossa kuljettajaa rasittaa istuimien onneton reisituki. Melutaso on korkeahko, mutta kokoluokassa vielä siedettävä. Koeajetun 84 hevosvoimaisen moottorin lisäksi Rio on tarjolla 109 hevosvoimaisena 1,4-litraisena. Jälkimmäistä voimanlähdettä tarjotaan myös vanhanaikaisella neliportaisella automaattivaihteistolla. Tarjolla on myös kaksi dieseliä 75 ja 90 hevosvoiman tehoisina. Koeajoauton 1 600 euron investointi EX-varustetasoon tuo merkittävän parannuksen askeettiseen perusvarusteluun. Lisärahalla merkittävimmät hallintalaitteet vaihtuvat nahkapäällysteisiksi ja ohjauspyörä lämpiäväksi. Varustetaso lisää myös bluetooth-yhteyden. Pitkä takuu ja kokonaisvaltainen perusvarmuus luovat Riolle edelleen hyvät eväät pärjätä myyntitilaston kärkikahinoissa. Liika varmuus kasvojenkohotuksessa voi kostautua. Keväällä konsernisisar Hyundai kohottaa i20-mallillaan korealaisten pikkuautojen rimaa erityisesti sisätilojen laatuvaikutelmalla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Rio 1.2 ISG Ecodynamics Hinta alkaen 14 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 990 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 248 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 121 Nm (4000 r/min) Vääntö 121 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1720 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 288 l Omamassa: 1136 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?