7.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: historian innovatiivisin Volvo – XC90 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienipäästöinen hybridimaasturi etenee 400 hevosvoimalla. Volvo toi uuden XC90 :n ladattavan hybridin lehdistön koeajettavaksi maaliskuun alussa. Esittely oli poikkeuksellisen aikainen, sillä T8-mallitunnuksen saaneen auton sarjatuotanto alkaa vasta syksyllä. Hakematta syntyi mielikuva autosta, joka on päässyt karkuun valmistajansa talutushihnasta. Tunnetta vahvisti Volvon väki, joka kiersi muistuttamassa autojen olevan vielä esisarjaa. Viilaamisen vakuuteltiin jatkuvan. Volvon kiire tuoda XC90-hybridinsä ensitilassa estradille on ymmärrettävää. Vaikka T8:n tuotanto ja ensimmäiset luovutukset asiakkaille ovat vielä kaukana, tuotteen esitteleminen yhdessä XC90:n diesel- ja bensiiniversioiden kanssa houkutti valmistajaa. XC90 T8 on nimittäin Volvon historian innovatiivisin automalli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valtiotason tuotekehitysmenot Uuden XC90-malliston tuotekehitykseen on käytetty kääpiövaltion vuosibudjetin verran rahaa. Valtaosa on mennyt juuri ladattavaan hybridiin, joka on ollut Volvolle iso ja uudenlainen ponnistus. Volvo XC90 T8:n bensiini- ja sähkömoottori tuottavat 400 hevosvoiman tehon ja 640 newtonmetrin väännön, mutta vain 59 grammaa hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Pelkällä sähköllä XC90:n luvataan liikkuvan noin 40 kilometriä. – T8 on sähköauto, hybridi ja erittäin suorituskykyinen kulkuneuvo yhdessä paketissa, sanoo Volvon tutkimus- ja kehitysjohtaja Peter Mertens. T8 on mainio auto ajaa. Se kiihtyy nollasta sataan noin sekunnin nopeammin kuin polttomoottorinen XC90. Tien päällä auton vilkkaat reaktiot huomaa jokaisessa liikkeelle lähdössä. Erityisesti Power-ajotila antaa ahvan väännön matalilla kierroksilla. Yhteensä ajotiloja on viisi: hybrid, pure, power, AWD ja save. Ainoa seitsenpaikkainen Elektronisesti ohjattu ilmajousitus ja 8-vaihteinen automaatti tekevät menosta todella leppoisaa. Tänä vuonna myyntiin tulevista ladattavista katumaastureista XC90 T8 on ainoa, jossa on seitsemän istuinpaikkaa. Kilpailijat ovat luopuneet kolmannesta rivistä akuston nielemän tilan vuoksi. Jos Volvo XC90 kiinnostaa ja uutta autoa jaksaa odottaa ensi vuoden puolelle, päätynee moni ladattavaan hybridiin. Etuja diesel- ja bensiiniversioihin verrattuna on paljon, eivätkä hintaerot ole suuret. Teksti: Timo Nieminen, kuvat: Valmistaja Volvo XC90 T8 Hinta alkaen 92 839 € Ajoneuvovero 61 €/ v Käyttövoimavero 57 €/ v Moottori 1 969 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 236 kW (320 hv), 6000 r/min Teho , 640 r/min Hybridijärjestelmän yhteisteho 294 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 59 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 451 l Omamassa: 1343 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 200 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?