12.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: Ford Grand C-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnistuneesti muotoiltu laatikko. Hyvää liukuovet, sisätilojen muunneltavuus, hinta. Huonoa moottorin kyvyt lastattuna, etuistuin. Ford on onnistunut Grand C-MAXin muotoilussa. Auto on niin sutjakan näköinen kuin kookkaasta tila-autosta nyt ylipäätään voi tehdä. Laatikkomaisuutta ei voi muodoissa välttää, jos auton sisään on tarkoitus mahduttaa suurperhe tavaroineen. Korkeus ja pitkähkö akseliväli tekevät auton käytökselle hyvää ja huonoa. Maantiellä sivutuulet toisaalta heiluttelevat autoa, mutta toisaalta pitkä akseliväli tuo etenemiseen vakautta. Kaupunkiajossa auto on kömpelö: tiukoissa käännöksissä ilmenee heilahtelua, eikä kääntösäde salli kovin ketterää sompailua. No, pikkuautot ovat erikseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nerokkaat ovet Etuistuin on istuinosan sivutuen osalta tahdottoman löysä ja reisitukea saisi olla enemmän. Takaistuimet säätyvät monipuolisesti. Istuinten liikuttelu eteen ja taakse sujuu varsin kevyesti. Penkit myös kaatuvat näppärästi. Erityisen nerokas ja arkikäyttöä helpottava ratkaisu ovat liuovet takana. Ne paljastavat laajan kulkuaukon, josta on helppo kivuta sisään autoon. Liukuovet ovat kevyempikäyttöiset kuin tila-autojen liukuovi-historian alkuhämärissä, jolloin ovien liikutteluun vaadittiin voimallisia ponnistuksia. Ei ole iso yllätys, että takimmaiselle kolmannelle istuinriville ei tohdi houkutella matkustajaksi aikuisen kokoista. Jalka- ja pääntilaa on varsin niukasti ja istuin matalalla, joten polvet nousevat ikävän jyrkästi. Lasten voi olla hyvinkin lysti matkata omassa valtakunnassa. Ikkunapintaa riittää Hallintalaitteet ovat fordimaisen selkeät ja hyvin käsillä, joskin ratin nappulat ovat pikkuruisina hankalia, eikä koeajon aikana vältytty virhepainalluksilta. Myös näytön symbolit jäävät aika pieniksi, eikä nyt ole kyse ikänäöstä. Plussaa tulee näytön yllä olevasta häikäisyjä estävästä lipasta. Näkyvyys eteen ja etuviistoon on erinomainen: ikkunapintaa on laajalti, eikä kuljettajan vastuksina ole laajoja katveita. Taaksekin näkee hyvin, kiitos erinomaisten peilien ja laajan takaikkunan. Pysäköijä kiittää lämpimästi laajakulmaista peruutuskameraa, joka näyttää myös hieman sivuille. Hyvä kamera helpottaa peruuttajaa – ja estänee auton eliniän aikana kolhun jos toisenkin. Lastattuna verkkaista Moottorin voimat riittävät arkiajoon kohtuuhyvin. Lastattuna meno on kuitenkin hieman verkkaisempaa. Alakierroksilla on havaittavissa lievää laiskuutta. Vääntö saisi olla väkevämpää: nyt joutuu kaupunkiajossa käyttämään kättä aika tiuhaan vaihdekepillä. Kuusiportainen vaihteisto toimii sinänsä eleettömästi. Vaihdekeppi sijaitsee keskikonsolin etuosassa, hieman ylös nostettuna, kuin pakettiautoissa ikään. Ratkaisu on sinänsä onnistunut, mutta vaihdekepin liikkeet saisivat olla lyhyemmät, jotta vaihteiden käyttö olisi kätevämpää. Moottorin äänimaailma on miellyttävä. Matkustamo on äänieristetty kohtuuhyvin, joten sisämelu pysyy siedettävällä tasolla taajamassa ja kaupungissa ajettaessa. Maantieajossa renkaiden rallatus kantaa kuitenkin sisälle asti häiritsevästi. Lisävarusteina koeajettavassa autossa on muun muassa peruutuskamera (200 e), kaksoisksenon-ajovalot (500 e), metalliväri (500 e), Titanium Plus -varustepaketin (740 e) myötä tulevat lasikatto, sähkötoiminen takalukku, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys. Erityisen järkevä lisävarustevalinta kookkaaseen tila-autoon on navigaatio-paketti (660 e), johon kuuluvat muun muassa navigointijärjestelmä, 8-tuumainen värinäyttö, aktiivinen pysäköintiavustin sekä parkkitutkat eteen ja taakse. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Grand C-MAX Koeajetun auton hinta varusteineen 34 678 € Moottori Dieselmoottori, 1 499 cm³, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 3 600 r/min Vääntö 270 Nm (1 750–2 500 r/min) Vääntö 270 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta