30.3.2015

Koeajo: erilainen katumaasturi: Jeep Renegade

Jeepin pikkuveli on mukavasti erilainen. Hyvää: Persoonallisuus, äänieristys, ksenonvalot. Huonoa: Vaatimaton tavaratila perhekäytössä.

Jeep Renegade on piristävän erilainen katumaasturitulokas. Muotoilussa on särmää, rotevuutta ja maasturihenkeä. Voimakkaasti kulmikas kori mahdollistaa hyvät sisätilat matkustajille.

Renegade valmistetaan italiassa, koska Jeep kuuluu Fiat/Chrysler-yhtymään. Renegade jakaa saman pohjalevyn Fiat 500X:n kanssa. Moottorit ja voimansiirto ovat siis Fiatin valmistamia. Nelivetotekniikkaan Jeep on tuonut lisäominaisuuksia ja maastokelpoisuutta parantavia elementtejä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljä eri moottoria

Suomen Renegade-katraassa on neljä eri moottoriversiota, kaksi kumpaakin polttoainetta. Bensiinimoottorit ovat joko 1,6 litran tai 1,4 litran nelosmoottoreita. Tehot ovat joko 110 hv tai 140 hv. Jälkimmäinen on turboahdettu.

Kahden litran Multijet -diesel on saatavilla vain nelivedon kanssa. Malliston huipulla on 170 hevosvoiman diesel peräti 9-vaihteisella automaatilla varustettuna. Hinta kipuaa tuolloin 38 487 euroon. Malliston halvin 1,6 litran malli maksaa 24 487 euroa.

Halvin nelivetoinen maksaa 31 990 euroa ja on kahden litran turboahdettu diesel. Varustelutasoja on kolme: Longitude, Limited ja Trailhawk.

Renegaden myynti alkaa etuvetoisilla bensiinimalleilla. 4x4-mallit tulevat myyntiin vasta loppukeväästä. Koeajettu bensiiniturbo (1.4 Multiair) on todennäköisesti Renegaden eniten myytävä malli.

Etuvetoinen ja manuaalivaihteinen katumaasturi riittää useimpien tarpeisiin. Italialaisista sukujuurista huolimatta myös lämmityslaite osoittautui erittäin tehokkaaksi. Perusasiat ovat siis kunnossa Suomen talvea ajatellen.

Ilmavat sisätilat

Ohjaamossa on mainiosti tilaa ja näkyvyys joka suuntaan on hyvä. Siitäkin huolimatta että A-pilarit ovat todella jyhkeät. Korkeussuunnassa on tilaa vaikka silinterihattu päässä istuisi. Takana on ilmatilaa riittävästi, ja jalkatilaakin on sopivasti.

Istuinosa on tosin matala ja reisitukea ei juurikaan ole. Etupenkit ovat kohtalaisen hyvin tukevat. Sivutukea kaipaisi lisää ja sama istuinosan lyhyys vaivaa myös edessä. Paksukehäinen ratti ja jykevä alumiinivaihdekeppi saavat Renegaden tuntumaan tukevalta käteen.

Renegaden ajettavuus on henkilöautomainen. Ohjaus keskittää heikosti, mutta se ei haittaa sillä suuntavakavuus on hyvä. Äänieristys on onnistunut ja Jeeppi on moottoritienopeuksille asti mukavan hiljainen.

Ensikilometreillä bensiinimoottori tuntuu maasturihenkiseen Jeeppiin liian laimealta. Merkin olemukseen väännökäs dieselmoottori ja neliveto tuntuisivat jotenkin oikeammalta ratkaisulta.

Sinnikäs bensaturbo ja eleettömästi toimiva manuaalivaihteisto osoittautui koeajossa toimivaksi kokonaisuudeksi. Koeajon ajotietokoneen laskema 7,5 litran keskikulutuskin on myös kohtuullinen. Suorituskyky on riittävä jokapäiväiseen käyttöön.

Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Antti Hentinen

Jeep Renegade 1.4 MultiAir MT6 FWD Limited

Hinta alkaen

28 486 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

31 595 €

Ajoneuvovero

122 €/ v

Moottori

1 368 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

103 kW (140 hv), 5000 r/min

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,3 s

Huippunopeus

181 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,6 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

140 g/km

Mitat

pituus 4232 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2570 mm
Tavaratila: 351 l
Omamassa: 1395 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 000 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat