11.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: automaatti Honda CR-V Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistus toi nykyaikaisen automaattivaihteiston. Hyvää: vaihteisto, sisätilat, viimeistely. Huonoa: ohjaustunto, hinta. Honda CR-V on paras automaattivaihteinen Hondan katumaasturi-ikoni, jota olen kuunaan ajanut. Auto ei ole silti täydellinen: koeajo jättää hammasteltavaakin, mutta aloitetaan onnistumisista. Saarivaltakunnassa on totuttu varmistamaan omavaraisuus. Se on ollut järkevää, mutta joiltakin osin myös kovakalloisuutta. Automaattivaihteistot ovat perinteisesti olleet moottoriosaaja Hondan omaa tuotantoa, ja jääneet hieman vaihteistokehityksen kelkasta. CR-V:hen sai aiemmin vain harvahampaisen eli viisilovisen automaattivaihteiston. Nyt vaihteisto-osaaminen on ostettu ulkoa, ja moottorin jatkeeksi on istutettu saksalaisen ZF:n erittäin jouhevatoiminen yhdeksänlovinen automaatti, joka on myös aiempaa automaattiratkaisua taloudellisempi. Sama vaihteisto on muun muassa Range Rover Evoquessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Outo vaihdevipunen Vaihteisto toimii kyllä, mutta mukautuva vakionopeudensäädin aprikoi nopeudenmuutoksissa hieman ennakoimattomasti. Tien tyhjennyttä edeltä, auto ei aika ajoin palauta aiempaa matkavauhtia kuin vasta viiveen jälkeen. Vaihdekepin virkaa ajaa ylös kojelaudan alaosaan nostettu sientä ja pelinohjainta muistuttava vipunen. Se ei oikein vakuuta, mutta kaipa siihenkin ajanoloon tottuisi. Ohjaus jättää epämääräisen vaikutelman. Rattituntuma on ohjauksen keskialueella tunnoton ja myös raskassoutuinen. Ohjaustunto kohenee hieman vauhdin kasvaessa maantieajossa. Uudistuneen CR–V:n onnistumiseksi voi laskea myös sisätilat. Ne ovat materiaaleiltaan viimeistellyt ja toimivat. Jalkatilat takana ovat tasaisen lattian vuoksi väljät. Auton lastaajan kannalta on erittäin kätevää, että takaistuimet kaatuvat niskatukineen kaikkineen tavaratilan reunassa sijaitsevasta kahvasta vetämällä. Tilojen muutos käy vaivatta yhdellä kädellä. Hyvä moottori Hyvää on myös moottori, joka itsessään jäisi tavanomaiseksi 1,6-litraiseksi dieseltapaukseksi, mutta kaksoisahdettuna voimanlähteen ja auton käytös ripeytyy läpi kierrosalueen. Ajajan kannalta se tietää vaivattomuutta, niin liikkeellelähdöissä, kaupunkiajossa kuin maanteiden ohituksissakin. Moottorissa on kymmenen hevosvoimaa enemmän tehoa kuin sen edeltäjässä, joka oli 2,2-litrainen. Vääntömomentti on moottorin koon kutistumisesta huolimatta säilynyt ennallaan. Ahtimista pienempi on muuttuvasiipinen ja toimii alhaisilla käyntinopeuksilla. Matalapaineturbo puolestaan lisää ruutia korkeilla käyntinopeuksilla. Keskikierroksilla kummatkin ahtimet työskentelevät yhtäaikaisesti. Etuvetoisena 1,6-litrainen moottori on varustettu yhdellä ahtimella. Bensiinimoottorina on tarjolla kaksilitrainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme valttia CR–V:lle voi povata menestystä, joka perustuu kolmeen. Uudistus on kohennellut katumaasturin ominaisuuksia, Hondan tunnustettu vähävikaisuus vakuuttaa ja vahva mallikanta kantaa. Mutta onko 52 000 euroa liikaa katumaasturista? Siihen voi vastata vain autontarvitsija itse. Koeajettu yksilö on Executive-varusteltu nelivetoinen malliston lippulaiva, jossa on varsin kattava varustelu. Rahalla saa herkkuja joita ovat sähkötoiminen kuljettajan istuin, lasikatto, navigaattori 7-tuumaisella näytöllä, sähkötoiminen takaluukku, avaimeton käynnistys ja nahkaverhoilu. Edullisimmillaan CR-V:n omistajaksi pääsee alle 32 000 eurolla. Silloin on tyytyminen etuvetoiseen ja Comfort-varustetasoon. Silläkin varustelulla toki pärjää, sillä sen osasia ovat muun muassa automaattinen ilmastointi, sähkötoimiset sivuikkunat, hätäjarruavustin, vakionopeudensäädin, led-päiväajovalot ja mäkilähtöavustin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD autom. Hinta alkaen 51 900 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, kaksoisahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 118 kW (160 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku