27.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: arjen harmaa BMW 318iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perussaksalainen perheauto. Hyvää: Laadukas viimeistely, toimiva ergonomia, vaivaton ajaa. Huonoa: Perusharmaa olemus. Neljäkymmentä vuotta ja neljätoista miljoonaa autoa. Kolmossarjasta on kehittynyt BMW:n symboli, ja samalla synonyymi urheilulliselle sedanille. Siitä huolimatta kolmossarjan perusmallit ovat aina olleet varsin arkisia, joskin korkealaatuisia. Linja pitää viidennen F30-korina tunnetun sukupolven kasvojenkohotuksessa. Perusmalli ei tarjoa mitään ylimääräistä, mutta kaikki tarjottu on tehty laadukkaasti. Perinteiseen tapaan myös ulkonäköä on hiottu hillitysti: uudistuneet puskurit tai led-takavalot huomaa vain asianharrastaja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keulalla puolimoottori Todelliset uudistukset lepäävät konepeiton kätköissä. Vuonna 2011 F30-korin ensiesittelyssä vanhat vapaasti hengittävät nelos- ja kuutosmoottorit vaihtuivat turboahdetuiksi nelisylinterisiksi. Nyt bensiinimoottorit on uusittu toistamiseen. Uudet voimanlähteet perustuvat BMW:n modulaariseen moottoriperheeseen, johon kuuluu 1,5-litraisia kolmisylinterisiä, kaksilitraisia nelisylinterisiä ja kolmelitraisia kuusisylinterisiä turbomoottoreita. Juuri 1,5-litrainen kolmisylinterinen vauhdittaa kolmossarjan aloitusmallia 318i:tä. Moottori tuottaa 136 hevosvoiman huipputehon lavealla alueella 4 400–6 000 kierrosta minuutissa. Tasaisen huipputehon vuoksi moottorin luonne on lattea, mutta arkiajoon mainiosti soveltuva. Vakiona autossa on kuusivaihteinen käsivaihteisto. Kasvojenkohotuksen myötä moottori osaa täsmätä kierrokset seuraavalle vaihteelle, joka sulavoittaa alaspäinvaihtoja. Harmaasävyjen juhlaa Sulavaa etenemistä kaipaavat valitsevat kahdeksanvaihteisen automaatin. Vaihteiden tiheä porrastus ja moottorin lähes tyhjäkäynniltä vääntämä 220 newtonmetriä tekee taajama-ajosta vaivatonta. Vain reippaammissa kiihdytyksissä kierrosluku nousee niin korkealle, että kolmisylinterisen persoonallisen käyntiäänen voi aistia sisälle. Kasvojenkohotus ei myllännyt ohjaamoa uusiksi. Kojelauta on selkeä, ergonominen ja materiaalit ovat laadukkaita. Varusteetta tunnelma on kuin saksalaisen insinöörin konttorissa. Tunnelma kohenee lisärahalla. BMW:lle tyypilliseen tapaan ajoasennon säätövarat ovat erinomaiset. Ratin etäisyyssäädöt ovat poikkeuksellisen laajat. Valitettavasti etuistuimien muotoilu muistuttaa saunanlauteita. Lattean muotoilun ansiosta käynti autoon sujuu vaivatta. Kapeavartaloiselle erinomaisesti sopivat urheiluistuimet saa reiluun 700 euroon. BMW:n pitkittäismoottorisia malleja on viime vuosina vaivannut raivostuttavan epäselvä ohjauksen keskialue. Onneksi koeajoauton perusohjauksella tai rengastuksella ongelmaa ei esiintynyt, vaan sormenpäät aistivat etupyörien asennon ongelmitta. Perusmallin perussuoritus Alusta on hieno yhdistelmä mukavuutta ja korin hallintaa. Töyssyistä kantautuvat äänet ovat poikkeuksellisen laadukkaita. Silti mikään ei säväytä. Perusmalli tarjoaa laadukkaan perussuorituksen, ajamisen iloa etsivät löytänevät onnensa lisävarustelistalta. Sukupolvet vaihtuvat, mutta kolmossarja pysyy entisellään. Perusvarusteltuna BMW 318iA on edelleen korkealaatuinen perusauto, jonka hinnat alkavat 35 459 eurosta. Merkkiin liittyviä mielikuvia etsiville se tarjoaa erinomaisen pohjan, johon pitkä lisävarustelista tarjoaa kuorrutteen. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Antti Hentinen BMW 318iA Hinta alkaen 44 138 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 100 kW (136 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4000 r/min) Vääntö 220 Nm (1250–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?