29.6.2015

Koeajo: ajattoman tyylikäs BMW M235iA

Timantti hioutuu jälkiasennettavin viritysosin. Hyvää: moottori, ajettavuus, äänet. Huonoa: alusta ei ole vakiovaruste.

Baijerilaisen merkkimielikuvaa ei luotu etuvetoisia tila-autoja rakentamalla. BMW:n haluttavuus on syntynyt moottoriurheilumenestyksestä sekä kuljettajakeskeisistä ja ajattoman tyylikkäistä autoista. Sellaisista kuin BMW M235i.

Pienen auton ja turboahdetun suoran kuutosen yhdistelmä on nykyaikainen näkemys klassisesta BMW:stä. Silkinpehmeän kuutosmoottorin ja yllättävän hyvän mukavuuden ansiosta auto on arkiajoon erittäin onnistunut. Mallitunnuksen alkuna komeileva M-kirjain saa kuitenkin odottamaan enemmän.

Tavallisen M235i:n ongelmat alkavat vauhdin kasvaessa. Iskunvaimennus on turhan mukavuuspainotteinen, joka johtaa korin pystysuuntaiseen vellomiseen tienpinnan heitoissa. Fiilispuolella vaivaa aitojen äänien vaimeus. Suuri osa äänimaailmasta syntyy keinotekoisesta kaiutinäänestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viritys korjaa virheet

Mainitut pikkumoitteet eivät vaivaa koeajettua yksilöä. Tehtaalta tuikitavallisena automaattivaihteisena M235iA:na lähtenyt auto on varusteltu myöhemmin BMW M Performance -jälkiasennusosilla.

Auton räyhäkäs ulkonäkö on syntynyt aggressiivisemmalla etuhuulella, sivuhelmoilla ja takapuskurin diffuusorilla. Tavaratilan luukkuun asennettu hiilikuituinen ilmanohjain viimeistelee kokonaisuuden.

Ominaisuuksien kannalta merkittävimpiä ovat tekniikkapuolen muutokset. Alustasarja, tasauspyörästön lukko ja sporttipakoputkisto kuulostavat täsmäratkaisulta M235i:n puutteisiin.

Ja eron huomaa. M Performance -varustellun M235i:n alusta on jämäkkä, muttei kohtuuttoman pintakova. Iskunvaimennus toimii todella tehokkaasti epätasaisemmallakin tiellä, minkä ansiosta kuljettaja saa nopeasti luottamuksen autoon.

Kenties 19 tuumaisten vanteiden tai alustasarjan tuomien pyöränkulmamuutosten takia myös ohjaus vaikuttaa paremmalta. Keskialue tuntuu kirkkaammalta ja ohjausvoimat kasvavat luontevasti kääntäessä.

Sporttiputkisto ansaitsee erityiskiitoksen. Reilummalla kaasunkäytöllä herrasmiesmäisyys häviää. Punarajaa lähestyvän suoran kuutosen laulanta ei jätä kylmäksi.

Urheiluputkistosta kantautuvat sävelet tukevoittavat sisätilojen äänimaailmaa niin paljon, ettei kaiuttimien tuottama keinotekoinen äänimaailma enää haittaa.

Alusta- ja pakoputkistopäivitysten ansiosta M235iA kasvaa autoksi, joka sen jo tehtaalta olisi pitänyt olla. Muutosten ansiosta erinomaisesta moottorista ja loistavista vakiovaruste-istuimista saa huomattavasti enemmän irti.

Parantelua jälkikäteen

BMW M Performance -osien asennus onnistuu merkkihuollossa, eikä yhteensopivuus- tai takuuongelmista tarvitse murehtia. Helppous näkyy hinnassa – koeajoautossa jälkiasenneosia on lähes 20 000 euron edestä. Onneksi alusta (2 842 euroa) ja pakoputkisto (1 735 euroa) ovat osien edullisemmasta päästä.

Viritysosilla M235i on BMW-malliston jalokivi. Ajajan auto, joka todistaa BMW:n yhä kunnioittavan juuriaan.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

BMW M235iA

Hinta alkaen

94 952 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 979 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

240 kW (326 hv), 5800–6000 r/min

Vääntö

450 Nm (1300–4500 r/min)

Vääntö

450 Nm (1300–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,8 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

176 g/km

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat