14.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Väkevä mutta hiljainen haastaja – Renault Zoe Z.E. 40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Zoe Z.E. 40 -sähköauto on kiinnostava tulokas. Uudistuneen ranskalaisen toimintamatka on lähes kaksinkertaistunut sitten edellismallin. Hyvää: toimintamatka, pikalataus, äänettömyys. Huonoa: ajoasento, ohjaustuntuma, tavaratila. Renault uskoo valmistajana sähköautoihin. Ja maahantuoja uskoo, että on oikea hetki tuoda uudistunut sähköauto Renault Zoe Suomeen – etenkin jos valtiovallan väläyttämät tukitoimet voisivat tarkoittaa sähköautojen nykyistä kevyempää verokohtelua. Eväät suosiolle ovat olemassa, sillä Portugalissa koeajettu Zoe on sitten ensiesittelynsä ja vuoden 2013 lähes kaksinkertaistanut toimintamatkansa täydellä latauksella. Taustalla on uusi akusto (41 kWh), jonka kennojen energiatiheyttä on kasvatettu. Akuston koko on kuitenkin pysynyt entisellään. Zoelle luvataan täyslatauksella yli 300 kilometrin toimintamatkaa, viileissäkin oloissa 200 kilometriä. Pahimman kilpailijan Nissan Leafin luvattu NEDC-toimintamatka on 250 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ripeä lataus onnistuu Zoen voi ladata (Caméléon-latausjärjestelmä) Suomessa millä tahansa latausteholla välillä 3–22 kW käyttäen yleisintä Type 2 -latausjohtoa, joka kuuluu Zoen vakiovarusteisiin. Puolessa tunnissa voi ladata lisävirtaa 80 kilometrin ajoon. Akkujen täyteen latautumisen viemä aika riippuu käytettävästä virrasta ja lataustehosta. Ripeimmillään lataus (22 kW teholla) onnistuu tunnissa ja 40 minuutissa (80 % lataustaso). Täyteen lataukseen kuluu aikaa tunti enemmän. Vaivattominta olisi kiinteästi asennettava kotilatauslaite, jollainen maksaa noin parituhatta euroa. Kaksi varustetasoa Sähköautosta joutuu maksamaan enemmän kuin vastaavasta polttomoottorisesta autosta. Toisessa vaakakupissa ovat käyttökulut: edulliset kilometrit ja polttomoottoriautoa vähäisemmät huoltotarpeet. Renault Zoe Z.E. 40:n hinta alkaa 32 990 eurosta ja Life-varustetasosta. Lifessä on vakiona muun muassa automaattinen ilmastointi, navigointi, suomenkielinen R-Link-multimediajärjestelmä, tietoliikenneyhteys, akun varaustason etäluenta ja vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella. Intens-varustetasolla (34 990 e) mukavuutta tuovat sisätilojen jäähdytys ja lämmitys etäohjauksella, älyavain, peruutuskamera sekä sade- ja valotunnistimet. Ääntä tarvittaessa! Sähköauto on ajossa päästötön ja äänetön – jos ei lasketa renkaiden rallatusta ja tuulen huminoita. Äänettömyys on myös haitta. Salakavalan hiljaisesti etenevä auto saattaa olla turvallisuusuhka kanssakulkijoille, etenkin jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaupunkiajossa. Ongelmaa ratkaisee äänitoiminto, jonka voi kytkeä käyttöön alle 30 kilometrin tuntinopeuksissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoasentoa etsimässä Ohjauspyörän säätövarat ovat korkeussuunnassa riittämättömät, joten polvet lähes tapaavat rattiin. Sähköauto pysyy vaivatta liikennevirrassa, sillä voima on käytössä viiveittä ja tasaisesti. Auto kiihtyy paikaltaan kaupunkinopeuteen (50 kilometriä tunnissa) vain neljässä sekunnissa. Ketterä nelimetrinen on vahvoilla portugalilaiskylien kapeilla kaduilla, mutta maantieajossa käy ilmi ohjaustuntuman turha suurpiirteisyys. Sisäilme on muovinen, vaikka koeajossa on malliston ylellisin Bose-varustelu (ei tule Suomeen). Takaoven ikkunakarmin piilotettu kahva on pieni vipunen, joka ei vakuuta. Poteromaisen takakontin tilavuus on vain 338 litraa. Suomeen keväällä Ensimmäiset ennakkovaraajat saavat Zoensa maalis–huhtikuussa. Renault-sähköautojen myynti ja huolto on – ainakin aluksi – keskitetty autoverkkokauppa.fi:lle. Renault Zoen takuu on neljä vuotta tai 100 000 kilometriä. Ajoakulla on 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Teksti ja kuvat Marko Jokela Renault Zoe Z.E. 40 Hinta alkaen 32 990 € Teho 68 kW, 220 r/min Akku Latausaika nopeimmillaan 2 t 40 m (22 kW), 4 t 30 m (11 kW). Toimintamatka 200-300 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,2 s Huippunopeus 135 km/h Mitat pituus 4084 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1562 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku