7.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Vaivaton ja eleetön – Seat Ateca 1.4 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca on ajettavuudeltaan eleettömän mukava ja vaivaton. Lisävarustelu tuo ulkoiseen olemukseen särmää. Hyvää: moottorin kyvyt, ajettavuus, ajoergonomia. Huonoa: alavääntö, tavaratila, lisävarustelun hinta. Edullisimmillaan Seat Atecan saa litraisella bensiinimoottorilla varustettuna rapiat 23 000 eurolla. Koeajetun nelivetoisen Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv 4Drive Xcellence -malliversio urheilulisin istuimin ja metallivärillä maksaa 35 902 euroa. Eikä siinä vielä kaikki, sillä koeajoyksilön hinta nousee yli 40 000 euroon. Auto on kuorrutettu usein näyttävin, mutta kukkaron päälle käyvin jälkiasenteisin lisävarustein. Särmää näköä luovat muun muassa raikkaan oranssit 19-tuumaiset vanteet (1 587 e), etupuskurin korisarja (915 e), takapuskurin koristesarja (859 e), takapuskurin suoja (196 e), hopeiset kylkilistat (401 e) sekä oranssiset sivupeilienkuoret (152 e). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varmat muodot Seat Atecasta on turha etsiä jenkkityylistä ylenmääräistä jyhkeyttä tai mieliinpainuvan persoonallisia muotoiluratkaisuja. Perusvarmat ratkaisut ja muodot kestävät aikaa. Ateca näyttää riittävän nykyaikaiselta viiden tai jopa kymmenen vuoden päästä. Hyvä ajoasento Ajoasennon suhteen ei ole hammasteltavaa: se löytyy vaivatta. Istuinosan reisituki saisi tosin olla pidempi ja sivutuki hieman jämäkämpi ylipäätään. Säätövaroja on riittämiin eri suuntiin. Ohjauspyörä säätyy sekin riittävästi. Vakionopeudensäätimen vipunen sijaitsee ohjauspyörän alla, hankalasti sijoitettuna käyttämisen kannalta ja muutoinkin. Tulin nimittäin muutaman kerran tahattomasti heilauttaneeksi vipusta vasemmalla polvella – ja säätäneeksi nopeuden raja-arvoksi 43 kilometriä tunnissa. Siitäkin toki selvittiin, vaikka moottoritien rampissa tulikin jo ihmeteltyä auton tahmaista kiihtyvyyttä. Lisää alavääntöä Moottorin kyvyt riittävät hyvin. Turboahtimella ryyditetty 1,4 litrainen voimanlähde vie autoa kiitettävästi. Nollasta sataseen sujuu mukavan rivakasti yhdeksässä sekunnissa. Seat Ateca on tällä voimalinjalla vaivaton kilometrien nielijä, jolla ajaa mielikseen myös matka-ajoa. Moottori on ääniltään miellyttävän hiljainen. Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Vaatimaton alavääntö alkaa pänniä kaupunkiajossa, sitä voisi edetä vähemmälläkin vaihdekepin sotkemisella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät näkymät Atecan ratin takaa näkee hyvin muun liikenteen, joka onkin monelle yksi syy päätyä hieman korkeampaan katumaasturiin. Ikkunapintaa riittää, eikä näkemisen esteenä ole pahoja katveita. Takaviisto suunta on poikkeus, joka vahvistaa säännön. Peruuttaja oppii nopeasti auton kulmat. Isohkot sivupeilit tekevät takaviistoon tähyilystä vaivatonta. Tavaroille on tilaa vähemmän kuin auton ulkomitoista voisi päätellä. Leveämpiäkin lastausaukkoja on nähty, mutta kyllä tällä pärjää. Kontti on muodoiltaan selkeä muodoiltaan ja muunneltavissa, mutta litroja on tarjolla vain 485. Ahkerasti takakontilla käyvän kannattaa valita arkimukavuutta lisäävä sähköinen takaluukku. Ketterä kaupungissa Seat Ateca on VW-konsernin katumaasturikatraan pienin edustaja. Auton käsittely on ketterää kaupunkikuiluissa ja ahtailla pysäköintialueilla. 4,3-metrisen kääntösäde on tolkullinen, joten autoa ei tarvitse viikkailla pysäköintilokosiin hiki otsalla. Pysäköintikamerasta on iso apu, jos on muistanut pyyhkäistä ravan sumentaman linssin puhtaaksi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv 4Drive Xcellence Hinta alkaen 35 902 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 012 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?