25.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: uudella voimalla – Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi Q2 ja ensimmäisenä myyntiin tullut 1,4-litrainen bensiinimoottori on raikas yhdistelmä. Hyvää: maavara, jämäkkyys, tilat. Huonoa: näyttö kuin jälkiasennus. Audi Q2 edustaa kaikin tavoin tuttua Audi-ajattelua, jossa toiminnot on huolellisesti mietitty käden ulottuville. Keskikonsoliin sijoitettu pyöreä käyttöpainike ja sen vierestä löytyvät vipukytkimet ovat toiminnoiltaan selkeitä ja myös riittävän reilun kokoisia, jotta niitä pystyy käyttämään tarvittaessa hanskat kädessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli aurausvallien Katumaasturit ovat jo pitkään vedonneet autonostajien sydämiin. Audi Q2 on hyvin tervetullut pikkumaasturi, josta riittää ominaisuuksia useimmalle maasturia päivittäiseen käyttöön mielivälle. Audi Q2 tarjoaa ulkomittoihinsa nähden erinomaiset tilat. Se on 20 cm lyhyempi kuin Q3 ja 10 cm pidempi kuin A1. Maavaraa on 15 cm ja se osoitti jo talviaurausten vallittamilla kaduilla toimivuutensa. Ulkomitoiltaan pieni auto on kätevä taajamissa, mutta tilat ja ajettavuus riittävät maanteille ja pidemmillekin matkoille hyvin. 1,4-litraisesta moottorista löytyy tehoa 110 kW (150 hv) ja vääntöä 250 Nm. Enempää ei kaipaakaan. Seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin ja moottorin yhteistyö on huomaamatonta. Ohituskiihdytyksiin lähdetään aikailematta eikä vaihteenvaihtoja normaalissa ajossa edes huomaa. Ajettavuudeltaan Audi Q2 saa epäilemättä kiittää merkin isompia ja kalliimpia malleja. Se on kunnossa. Huomionarvoista on, että korkeasta korimallista huolimatta matkustamossa ei ole havaittavissa kallistelua edes syheröisellä mutkatiellä. Myös ajoavustimia löytyy kiitettävästi. Näyttö ihmetyttää Audi Q2 maksaa halvimmillaan 27 628 euroa. Koeajossa ollut malliversio sijoittuu hinnaston puoliväliin 31 993 euron listahinnallaan. Lisävarustepaketit nostivat koeajetun yksilön hinnan 36 194 euroon. Lisävarusteiksi oli valittu kommunikaatiopaketti ja Q2 assist -paketti. Kommunikaatiopaketin myötä autoon saadaan navigointivalmius, mutta ei vielä navigointia. Se ei kuitenkaan ole ongelma, sillä matkapuhelimen navigoinnin saa näkyviin näyttöruudulle kytkemällä puhelimen usb-liittimeen. Toimiva ratkaisu tämäkin, mutta jos puhelimen käyttö navigointiin ei tyydytä, silloin kannattaa tilata lisävarusteinen navigointi jo tehdasasennuksena auton oston yhteydessä. Navigointiasia kannattaa ehdottomasti miettiä ostohetkellä, sillä keskikonsolin toinen vipukytkin on varattu navigoinnille ja jos sitä ei autosta missään muodossa löydykään, joutilas kytkin vain turhaan muistuttelee asiasta. Q2 assist -paketti tuo mukanaan muun muassa mukautuvan vakionopeussäätimen ja paikallaanpitoavustimen. Sisätilat ovat selkeät ja pelkistetyt. Eniten ihmetystä aiheuttaa vakiovarustukseen kuuluvan näyttöruudun sijoittelu. Se nököttää kojelaudan päällä sen näköisenä kuin se olisi ensin unohtunut suunnittelijalta kokonaan ja sitten tyrkätty paikoilleen muuten jo valmiiseen autoon. Kun näyttöä ei edes pysty laskemaan kojelaudan sisään piiloon, jää se häiritsevästi luomaan pientä keskeneräisyyden tunnetta muuten niin viimeisteltyyn autoon. Talviautojen ykkösluokkaa Osoitus Audin pikkumaasturin kyvykkyydestä on myös vast’ikään saavutettu jaettu ykkössija Tekniikan Maailman talvitestissä. Testin mukaan se selviytyi kärkeen nimenomaan tasaisella suorituksella. Päätelmä kertookin paljon Audi Q2:n olemuksesta. Se tarjoaa kokonaisuuden, joka palvelee kuljettajaa monenlaisissa tarpeissa ajettavuudesta tinkimättä. Teksti Eila Parviainen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: audi.fi/q2/ Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Hinta alkaen 27 628 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 194 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm3, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4191 mm, leveys 2009 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2601 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku