30.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Street Triple RS – Luokattoman hyvä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isomman moottorin ansiosta 600-kuutioisten luokasta ”luokattomaksi” nouseva Street Triple on yksi markkinoiden hauskimpia nakupyöriä. Hyvää: moottorin luonne, alhainen paino, ajo-ominaisuudet. Huonoa: etujousituksen lievä tahmeus, kahteen suuntaan toimiva shifteri viimeistelisi varustelun. Täydellisesti uudistuva Triumph Street Triple kasvaa 600-luokasta ulos uudella 765-kuutioisella moottorillaan. Sen lähimpiä kilpailijoita ovat Kawasaki Z900 ja Yamaha MT-09. Street Triple on brittivalmistajan myydyin malli, joten paineet uudistuksen onnistumiseen ovat kovat. Uudistuksessa pääpaino on ollut parantaa mallin tunnusmerkkejä; luokkansa alhaisin omapaino, huippujarrut ja -jousitus sekä terävä ohjattavuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ääni houkuttelee kierrosten käyttöön Kolmisylinterisen rivimoottorin huipputeho on iskutilavuuden kasvun myötä noussut 16 prosenttia. Tasaisesti kierrosluvun mukaan kasvava teho ja tasaisen laakea vääntökäyrä tekevät ajamisesta helppoa. Korkeiden kierrosten käyttöä arkiajossa puoltaa ainoastaan kolmisylinterisen moottorin makea ääni, joka vain paranee kierrosten noustessa. Ykkös- ja kakkosvaihteen välityksiä on lyhennetty, mikä korostaa tehon tuntua. Kytkimettömän vaihdon salliva quickshifter kuuluu vakiovarustukseen. Ajoasetuksia on viisi ja ne esitetään uudessa TFT-värinäytössä kuvasymbolein. Vaatii hieman totuttelua, että yhdellä silmäyksellä sisäistää vesipisaran (rain), suoran tienpätkä (road), mutkaisen tien (sport), ruutulipun (track) ja kypärän (rider) merkityksen. ABS-jarrut ja luistonesto ovat säädettävissä, mutta ne ovat perinteistä mallia, eli ne eivät huomioi pyörän sivusuuntaista kallistusta. Huippujarrut kruunaavat kokonaisuuden Öhlinsin takajousitus ja Showan Big Piston -keula toimivat hyvin sekä katuajossa että radalla. Showan keula tosin jättää vähän toivomisen varaa herkkyyden suhteen. Moottori ja jousitus saavat kiitettävän arvosanan, mutta kaikkein positiivisin yllätys on jarrujen toiminta. Brembon isomäntäisillä M50 Monobloceilla riittää kovistakin nopeuksista kahden sormen voimalla tehtävä jarrutus. Jarrujen tunto on hyvä, mutta teho uskomattoman hyvä. Huippumalli RS:n varustetaso nostaa sen hinnaltaan korkeaksi. Vastineeksi saa luokkansa premiumvaihtoehdon, josta käytännössä puuttuu vain heikkoudet. Se sopii niin rata-ajoon kuin arkikäyttöön ja pienellä lisävarustelulla myös pidemmille matkoille. Street Triplen suurin heikkous on, että se lähestyy Triumphin mallistossa isoveli Speed Tripleä sekä teholtaan että hinnaltaan, mikä pakottaa brittivalmistajan uudistamaan pian myös isomman nakumallinsa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Matteo Cavadini, Alessio Barbanti Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku