6.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Syksy tuo tilaihmeen – Peugeot 5008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyystin uusi Peugeot 5008 on toisessa sukupolvessaan muuntunut tila-autosta monikäyttöautoksi. Nimitykistä viis, syyskuussa tulee tarjolle kiinnostava perheauto, jonka menestyksen eväät riippuvat pitkälti hinnoittelusta. Hyvää: muunneltavuus, moottori, tavaratila, näkyvyys, materiaalituntu (GT Line). Huonoa: ohjaus, tuulilasinäyttö, nelivedon puute mallistosta. Peugeot 5008 esiteltiin vuonna 2009, joten oli jo aika. Toisen sukupolven Peugeot 5008 on toisaalta katumaasturi, toisaalta monikäyttöauto. Maavaraa on mukavat 23,6 senttiä. Suomen olosuhteita ajatellen on harmi, ettei nelivetoista ole luvassa – ainakaan lähiaikoina. Valmistajan mukaan neliveto nostaisi auton valmistuskustannuksia, painoa, kulutusta ja hintaa, ja se taas tekisi hallaa kilpailukyvylle. Syyskuussa Suomeen saapuvan 5008:n hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta maahantuojan mukaan ne asettuvat parituhatta euroa korkeammalla kuin pikkuveli 3008:n vastaavan malliversion hinnat. Uusi 5008 on suunniteltu maailmanautoksi, joka kelpaisi kaikille teille, kaikilla mantereilla. Muuntautumiskykyisen ranskalaisen kovia kilpakumppaneita ovat eritoten Škoda Kodiaq sekä myös Volkswagen Touran, Nissan X-Trail, Renault Grand Scénic, Hyundai Santa Fe ja miksei Land Rover Discoverykin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edeltäjää kookkaampi Peugeot 5008:n saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. 5008:n valtteja on muunneltavuus. Keskimmäisen istuinrivin keskenään samankokoiset yksittäisistuimet liikkuvat kiskoilla pituussuunnassa. Selkänojat kallistuvat viidessä eri kulmassa. Istuimet saa kaadettua tasaiseksi alustaksi. Seitsenpaikkaisen kolmannen istuinrivin istuimet ovat taitettavissa ja irrotettavissa. Ulkonäkö on muuttunut varsin rajusti sitten edellismallin. Ilmettä luovat korkea vyötärölinja ja pitkä konepelti. Takaa auto näyttää tylyn umpinaiselta. Edeltäjäänsä verrattuna uusi 5008 on 11 senttiä pidempi. Akselivälin reipas kasvu on tuonut toisella istuinrivillä matkustaville kuutisen senttiä lisää polvitilaa. Tavaroille on tilaa hulppeat 780 litraa, seitsenpaikkaisena 702 litraa. Lastauskynnys on matala, joka helpottaa arkikäyttöä. Vaivattomuutta arvostava ruksaa lisävaristelistalta sähkötoimisen takaluukun, joka aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Kookkaus väljentää matkustamoa, mutta aiheuttaa se pysäköijälle harmaita hiuksia, kuten tuli havaittua Lissabonin kaupunkisokkelikoissa. Uusi 5008 käyttäytyy kokoisekseen ketterästi, mutta jyrkissä käännöksissä ilmenee heilahtelua. Ohjaustuntuma saisi olla selkeämpi, nyt keskialueella vaivaa tahmeus. Pieni ohjauspyörä! Erittäin pieni ralliautomainen ohjauspyörä vaatii totuttelua. Pienikehäisenä ratti ei peitä mittaristoa, jota tähyillään ratin yli. Kuljettajan valtakuntaa hallitsee kahdeksantuumainen kosketusnäyttö, jotka eivät ole kaikkien mieleen heijastelujen vuoksi. Kosketusnäytöllä käskyttämistä karsastaville ja perinteisiä kytkimiä kaipaaville kerrottakoon, että kojelaudassa on seitsemän keinukytkintä, joilla hallitaan keskeisiä toimintoja: auton asetuksia, radiota, ilmastointia, navigointia, puhelinta, sovelluksia ja varoitusvaloja. Futuristisesti muotoillun i-Cockpit -ohjaamon 12,3-tuumainen tuulilasinäyttö tuo kuljettajan silmien korkeudelle grafiikat ja animaatiot. Tuulilasinäyttö ei ole kaikkien autoilijoiden mieleen, sillä sen näkyvyys haastavissa valaistusolosuhteissa on vähän niin ja näin. Väkevimmän voimin 5008:n keulille voi valita bensiini- tai dieselmoottorin, ladattavaa hybridiä ei näillä näkymin ole tähän malliin tulossa. Koeajossa väkevin bensiinimoottori osoittautuu ruudikkaaksi, mutta ajoittain aprikoiva automaattivaihteisto tekee ajamisesta hieman nyökyttelevää etenkin Lissabonin eteläpuolisen Serra da Arrábidan luonnonpuiston jyrkissä ylämäissä. 5008:n turbobensiinimoottorien teho on joko 130 tai 165 hevosvoimaa. Pienempitehoisen saa manuaali- tai automaattivaihteisena, väkevämmän vain automaattivaihteisena. Bensiinivaihtoehtojen hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat 115–133 grammaa. Dieselmoottorien tehot ovat 100, 120, 150 tai 180 hevosvoimaa. Automaattivaihteisto on tarjolla 120- ja 180-hevosvoimaisten voimanlähteiden yhteydessä. Dieselien hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat 106–124 grammaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jos lompsa kestää… Jos lompakko kestää, voi auton varustaa lisävarustelistalta avattavalla panoraamakatolla. Ergonomiset istuimet lisävarusteisella hierontaominaisuudella suovat ajomukavuutta. Älypuhelimen voi ladata langattomasti induktiotasolla ja nykyaikaa on myös mahdollisuus peilata puhelimen näyttö auton näytölle. Auto on yhteensopiva MirrorLink-, Android Auto- ja Apple Carplay -käyttöjärjestelmien kanssa. Toimintoja voi käskyttää myös ääniohjauksen avulla (Android S-Voice ja Apple Siri). Auto keskustelee kuljettajansa kanssa suomeksi. Kattava varustekatras Peugeot 5008 on varustettu nykyaikaisin turvavarustein, joita ovat esimerkiksi vireystilan muistutin, aktiivinen hätäjarrutus ja etäisyysvaroitin, kaistavaroitin, aktiivinen kaista-avustin, kaukovaloautomatiikka, liikennemerkkien tunnistin ja mukautuva vakionopeudensäädin, joka toimii 30–180 kilometrin tuntivauhdissa. Lisävaruste on saatavissa kolmen eri moottorin yhteyteen. Aktiivinen hätäjarrutus ja etäisyysvaroitin ovat yhdessä vakiona kaikissa varustetasoissa. Järjestelmä toimii 5–140 kilometrin tuntinopeuksissa. Auto jarruttaa itsenäisesti esteen havaitessaan, jos kuljettaja ei ole reagoinut kuva- tai äänivaroituksiin. Järjestelmä tunnistaa autot ja jalankulkijat. Aktiivinen kaistavahti kääntää itse ohjauspyörää, mikäli auto ei vilkuta, on ajautumassa kaistalta ja kuskilla on molemmat kädet ratissa. Avustin toimii ajonopeuksissa 65–180 kilometriä tunnissa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lisätietoja: www.peugeot.fi/5008 Peugeot 5008 1.6 THP 165 S&S EAT6 GT Line Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 121 kW (165 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4641 mm, leveys 1844 mm, korkeus 1646 mm, akseliväli 2840 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km TAI 2 vuotta / ei km-rajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?