2.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Swift 4×4 – Suomen halvin neliveto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Swift 4x4 haastaa etuvetoiset ja nelivetoiset kilpailijat tosissaan. Hyvää: aidosti pieni auto, neliveto, hinta. Huonoa: ohjauksen jähmeä palautus. Suzuki Swift on edelleen pikkuauto. Ulkomittoja ei juuri ole levitetty, mutta sisätilat ovat avarammat ja varustelu on hintaansa nähden hyvä. Hinnaltaan se on nyt Suomen halvin neliveto, mutta myös ulkonäkö on saanut kelpo piristyksen. Pääsiäiseksi Suomeen saapuva Suzuki Swift on meillä aina nelivetoinen ja hintalappu osoittaa 16 390 euron hintaa. Näin ollen Fiat Panda menettää tähän asti hallussaan olleen Suomen halvimman uuden nelivetoauton tittelin. Ykköspaikalle kirii nyt Suzuki Swift, sillä nelivetoinen Fiat Panda maksaa 17 215 euroa ja kolmannen sijan nappaava Dacia Duster 19 999 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudistettu moottori Nelivetoisen Suzuki Swiftin voimanlähde kantaa edeltäjästä tuttua nimeä 1.2 Dualjet. Valmistajan mukaan moottorin polttoainetehokkuutta on parannettu ja se on aikaisempaa hiljaisempi. Se tarjoaa 66 kW (90 hv) tehon ja 120 Nm väännön. Vaihteistona on viisiportainen manuaali. Moottoria ja vaihteistoa päästiin ensikoeajossa kokeilemaan etuvetoisen Swiftin keulalla. Ainakin Keski-Euroopan mutkaisilla teillä kokonaisuus toimi hyvin. Isompaa moottoria ei tullut kaivanneeksi ja vaihteisto toimi selkeästi ja kakistelematta. Painonpudotus on osa Suzukin taktiikkaa polttoaineenkulutuksen vähentämisessä. Uuden Swiftin omapaino on 1 025 kiloa. Polttoaineenkulutuksen vähentämiseen tähtää myös se, että hyvissä olosuhteissa auto käyttää vain etupyörävetoa. Kun etu- ja takapyörien välille syntyy nopeuseroa, viskoosikytkin siirtää välittömästi voimaa myös takapyörille. Polttoaineenkulutus yhdistetyssä maantie- ja kaupunkiajossa on virallisen ilmoituksen mukaan 4,9 litraa sadalla kilometrillä. Pieneenkin talliin Uuden Swiftin akseliväli on 2,45 metriä eli kaksi senttiä entistä pidempi. Raideväliä on edessä ja takana neljä senttiä enemmän kuin ennen ja pyörät ovat aivan korin kulmissa. Entistä pienempää kääntösädettä kiittää ahtaissa paikoissa liikkuva. Näillä ratkaisuilla on pyritty parantamaan Swiftin ajettavuutta ja käsiteltävyyttä. Samalla on saatu lisää tilaa matkustamoon. Entistä matalammalla olevat istuimet antavat lisää pääntilaa ja tavaratila on kasvanut viidenneksellä. Ja 265 litran tavaratila kasvaa 947 litraan, kun takaistuimen selkänojat taitetaan alas. Etuistuimet ovat auton hintaan ja kokoon nähden toimivat, mutta takaistuin ei tarjoa minkäänlaista sivuttaistukea. Swift on rekisteröity viidelle, mutta kolmea täysikasvuista matkustajaa takaistuimelle ei kannata sovitella. Kahdelle aikuiselle takaistuin on riittävä ja jalkatilaa on pieneksi autoksi yllättävänkin mukavasti. Pääntilaa on reilusti sekä edessä että takana. Hyvä varustelu Peruutuskamera on ehdottoman hyödyllinen apulainen, koska korin muoto jättää muutoin näkyvyyden auton taakse melko vajaaksi. Varustukseen kuuluu myös seitsentuumainen värikosketusnäyttö, neljä kaiutinta, audion käyttökytkimet ohjauspyörässä, usb-liitin ja 12 V virtapistoke keskikonsolissa. Ajotietokoneesta löytyy kello, ulkolämpötila, polttoaineenkulutus ja riittävyys, keskinopeus sekä vaihtamistarpeen ilmaisin. Älypuhelinsovelluksia voi käyttää kojelaudan näytöllä. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lisätietoja: www.suzuki.fi/swift/ Suzuki Swift 4x4 Hinta alkaen 16 390 € Moottori Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 16 venttiiliä, monipistesuihkutus, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 66 kW (90 hv), 0600 r/min Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3840 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku