6.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: sporttista suunnistusta – Škoda Fabia Combi Scoutline Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia Combi Scoutline on erikoinen, mutta monipuolinen sekoitus eri autojen aineksia. Pahimmat kilpailijat tulevat omista varustetasoista. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, tavaratila. Huonoa: varustetason lisähinta. Škoda Fabia Combi Scoutline, maastohenkisesti meikattu mutta etuvetoinen ja muutenkin sisarmallejaan vastaava versio, esiteltiin alun perin jo nykyisen Fabia-sukupolven alkumetreillä eli syksyllä 2015. Suomessa malli on kuitenkin uunituore. Erot tavalliseen Fabia Combiin huomaa nopeasti. Keulan alaosaan on lisätty hopeinen ”huuli” ja perään samanvärinen suojalevyntapainen. Peilit ja kattokaiteet toistavat identtistä sävyä. Lisäksi puskureita, lokasuojan kaaria ja helmoja on korostettu mustalla. Scoutline-paketin saa vain Combiin eli farkkumalliin. Lyhyemmän HB:n on tyytyminen ”vain” viiteen varustetasoon, kun Combissa näitä tasoja on täysi paletti, siis Active, Ambition, Drive, Style, Scoutline ja Monte Carlo. Ainakin on valinnanvaraa! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Litrainen turbo tulossa Myös moottori- ja vaihteistopuolella valikoima on suhteellisen laaja. Scoutlinen saa kahdella eritehoisella 1,2-litraisella bensakoneella (90 ja 110 hv), joista tehokkaamman myös nyt koeajamallamme DSG-kaksoiskytkinautomaatilla. Litrainen, 75 hevosvoiman moottori on jätetty kolmen köyhimmän tason kumppaniksi, mutta Fabia-mallistoon esiteltiin Geneven autonäyttelyssä monista muista VW-konsernin tuotteista tuttu 1.0 TSI (95 tai 110 hv), joka on korvaamassa tämän 1.2 TSI:n ensi kesästä lähtien. Säästäväisimmät Scoutline-käyttäjät voivat valita myös 1,4-litraisen dieselmoottorin niin ikään kahdella eri voimakkuudella (90 hv automaattina ja 105 hv manuaalina). Samalla maavaralla Maastohenkisyys rajoittuu todellakin koristeisiin, sillä maavaraetua ei Scoutlinessa ole. Samaa alustakorkeutta käytetään edullisemmissa Fabian varustetasoissa, eikä rengaskokokaan, 215/45 R16 kevytmetallivantein, ole paletissa uniikki. Lopullisesti möyrintäajatukset sivuutettiin koeajoautoon lisätyillä suuremmilla 17-tuumaisilla vanteilla sekä urheilullisemmalla alustalla ynnä sporttiratilla ja -istuimilla. Näillä ajomukavuus on lähinnä GTI-tasoa. Tässä tapauksessa se ei kuitenkaan haittaa niin paljon, sillä jousitus ei hyvällä tiellä nypytä. Ja vaikka terävämmät töyssyt tuntuvatkin, kolinoiden ja resonanssiäänien puute luo laadukkaan yleisvaikutelman. Ajettavuus on yksiselitteisen hyvä. Pikku-Skoda taittuu kaikkiin käännöksiin luontevasti, ja kompaktit ulkomitat alleviivaavat suorituksen näppäryyttä. Ohjauksen tarmokas keskitys ansaitsee erikoismaininnan, ja myös suuntavakavuus on mallikelpoinen. 110-heppainen kone liikuttaa Fabiaa melko sähäkästi, kunhan DSG:n pikku viivyttelyt liikkeellelähdöissä ottaa ennakkoon huomioon. Osa viimeksi mainitusta tosin purkautuu talvella ilmoille etupyörien sutimisena. Toimiva kontti Viimeistään takaistuimen polvitilat paljastavat Fabia Combin kokoluokan. Tästä piirun verran suurempi autosegmentti takaa pitkälle aikuiselle parhaimmillaan väljemmät oltavat, mutta keskimittaiset ja lapset epäilemättä pärjäävät näilläkin eväillä. Tavaratilaa Fabia Combi tarjoaa oivasti auton kokonaispituus huomioon ottaen. Nostokynnys on ihailtavan alhainen, ja kontti syvä sekä käytännöllisillä yksityiskohdilla varusteltu. Muunneltavuus on toteutettu muodista poistuvaan tyyliin eli ensin pitää nostaa istuinosa, sitten vasta saa käännettyä selkänojan puolikkaat kumoon. Käytännön haittaa tästä ei aikaviiveen ohella ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kannattaa ihastua Vaikka Fabia Combi Scoutline saattaa aluksi vaikuttaa omituiseltakin kimaralta maastohenkisyyttä, urheilullisuutta ja pikkufarkkua, käytännössä kombinaatio pelaa todella hyvin. Mutta niin se pelaa edullisemmassa Style-varustetasossakin. Siihen verrattuna Scoutlinen ulkonäöstä pitää todella tykätä, jos satsaa lisää reilut 1 800 euroa – muu vakiovarustelu kun on malleissa käytännössä identtinen. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Lisätietoja: www.skoda.fi/fabia-combi Škoda Fabia Combi Scoutline 1.2 TSI 110 DSG A Hinta alkaen 23 545 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 926 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 6400–5600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4257 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta