27.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Smart Fortwo Cabrio Electric Drive – kuvitelmista keskustoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Smart Fortwo Cabrio Electric Drive on osoitus siitä, että pienellä autolla voi olla pitkä nimi ja iso sydän. Hyvää: hilpeys, näppäryys, sähköisyys Huonoa: hinta, navigaattori Kaupunkisuunnittelijoiden upeissa visioissa kaduilla pyörivät autot ovat juuri Smart Fortwo Cabrio Electric Driven kaltaisia ihastuksia. Pikkuisen kaupunkiauton uusimman sukupolven sähköversio riisuu tarvittaessa katon ja kattokaiteet, jotta ympäristöstään voi todella nauttia hiljaisesti kujia kiiruhtaessakin. Smartin onneksi sen lahjat eivät kuitenkaan lopu imagoon, vaan töpäkän ulkokuoren takana on oikeasti hauska kaupunkikulkine. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 155 kilometriä yhdellä latauksella NEDC-syklillä mitattu 155 kilometrin toimintamatka riippuu Smartin mukaan luonnollisesti monesta tekijästä, lämpötila mukaan lukien. Valmistaja arvioi, että autoilla ajetaan noin 35 kilometriä päivässä, joten käytännössä 17,6 kilowattitunnin akustolla voi huristella säästä riippuen 2–3 päivää ennen lataustarvetta. Lataaminen sujuu ripeimmin ensi vuonna saapuvalla 22 kW:n pikalaturilla tai julkisella latausasemalla, jolloin 0–80% lataus sujuu kätevästi 45 minuutissa. Kotitöpselistä ladatessa sama saavutetaan reilussa 6 tunnissa. Kun kuljettaja painaa oikeanpuoleista poljinta, hyrähtää 82 hevosvoiman tehoinen sähkömoottori töihin. 160 newtonmetriä vääntöä riittää piskuiselle Smartille mainiosti, joten 0–100 km/h taittuu 11,8 sekunnissa. Paikoiltaan lähdettäessä Fortwo selvittää kaupunkiajossa käytännöllisemmän 0–60 km/h kiihdytyksen 4,9 sekunnissa, joten kyseessä on todellinen katujen kasvatti. Smart hyödyntää pieniä etuja myös sähköä säästäessään. Muiden sähköautojen tavoin matkustamon lämpötilan voi säätää etukäteen, auton ollessa vielä latauksessa. Jarrutusenergian talteenotossa hyödynnetään puolestaan etututkaa, jonka avulla auto arvioi sopivan keräystason – tai antaa auton rullata, mikäli latu on vapaa. Hupia, hilpeyttä ja hiljaisuutta Hiljaisesti etenevä Fortwo onkin hulvaton paketti kangaskaton ja sähköisen voimalinjan yhdistelmänä. Todellista avoautoilua varten voi kattokaiteet varastoida takaluukun sisäpuolelle, jolloin ne nipistävät kangaskaton kanssa siivun muuten kohtuullisesta tavaratilasta. Smartin alusta on kontrolloidun napakka, mutta ketterä ohjaus ja vaivaton suorituskyky tekevät ajamisesta hilpeää puuhaa. 6,95 metrin kääntösäde naurattaa joka kerta. Moottoritiellä huippunopeutta voi kelata puolestaan 130 km/h verran. Suunnistusharjoituksiin suunnaten Monien nykyautojen tavoin Smart Fortwo tukee älypuhelimella käytettäviä etätoimintoja ajoneuvon tilan tarkkailusta ilmastoinnin esikäyttöön. Näppärään kaupunkiautoon ne sopivatkin erittäin hyvin. Suurempi murheenaihe on keskikonsolissa majaileva navigaattori, jonka käytettävyys olisi ollut häpeäksi 1980-luvullakin. Käyttöliittymäsuunnittelussa tavoiteltu yksinkertaisuus on johtanut sekavaan kokonaisuuteen, jonka hämmentävyyttä lisää, että osa perustoiminnoista on käytössä vain auton ollessa pysähtyneenä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden voimalähteen mallisto Smart kehuu olevansa ensimmäinen valmistaja, jonka koko mallisto on saatavilla sekä sähköisenä että polttomoottorilla. Niinpä voimalinjoja ja kattovaihtoehtoja ei kannata kytkeä toisiinsa, sähköisen avomallin ollessa Fortwo-malliston ääripäässä. Kalleimmalla Prime-varustetasolla Fortwo Cabrio Electric Drive lipsahtaa juuri yli 30 000 euron rajan. Sähköisestä voimalinjasta kertyy yksistään noin 8 000 euron hintalisä. Avokatto sopii Fortwon tyyliin upeasti, kun lämpötila huitelee 30°C:n yläpuolella Geneven lähiseuduilla. Se on kuitenkin vähäistä verrattuna siihen, miten mainiosti sähköinen voimalinja soveltuu pienen kaupunkiauton konseptiin. Smart Fortwo on aina ollut melko täsmällinen vastaus kaupunkiauton kaipuuseen. Siihen rooliin sähköversio sopii erittäin hyvin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Smart Fortwo Cabrio Electric Drive Hinta alkaen 29 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 125 € Moottori Sähkömoottori 60 kW, takaveto Teho 60 kW (82 hv) Vääntö 160 Nm Vääntö 160 Nm Toimintamatka 155 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 2695 mm, leveys 1663 mm, korkeus 1553 mm, akseliväli 1873 mm Tavaratila: 260–340 l Omamassa: 1115 kg Muu tieto Akusto: 17,6 kWh litiumioni Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku