Koeajo: Škoda Octavia RS 245 – Urheilukoulun kasvatti
VW-ryhmän osavalikoimaa penkomalla Škoda on tuonut Octavia RS:ään lisää tehoa ja älyä. Hyvää: Lukuisat pienet yksityiskohdat, musta tyyli Huonoa: Ei nelivetoversiota, hinta
Suomalaisen Octavia-kansan suosikkeihin kuuluva RS on pistetty jälleen urheilukoulun penkille. VW-ryhmän osavalikoimaa penkomalla uudeksi teholukemaksi on saatu 245 hevosvoimaa, joten kyseessä on tehokkain valmistettu Octavia.
Uuden mallimerkinnän kohdalla kyse ei ole kuitenkaan pelkästään 15 lisähevosvoimasta verrattuna tavalliseen 230 hevosvoiman bensiini-RS:ään. Moottorin lisäksi myös vaihteisto ja tasauspyörästö ovat saaneet uutta ilmettä. Sukupuusta löytyy merkittävänä serkkuna Volkswagen Golf GTI Performance, joka on tuonut monet Octavia RS 245:n päivityksistä myös Wolfsburgin klasikkoon.
Niinpä DSG-kaksoiskytkinvaihteisto on saanut lisävaihteen, joten märkäkytkimillä varustetussa DQ 381:ssa käytössä on 7 vaihdetta. Käytännössä manuaali- ja automaattivaihteistot selviytyvät 0–100 km/h kiihdytyksestä samassa 6,6 sekunnissa, vaihteistojen eron ollessa kuskin kiireisyydessä ja kulutuksessa. Ero tavalliseen RS:ään on 0,1 sekuntia, jolla on merkitystä lähinnä nettifoorumeilla riidellessä.
Paketti kasassa
Etuvetoinen RS 245 on saanut sukuperintönä myös sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon. Oikean vetoakselin yhteyteen sijoitettu kompakti järjestelmä kulkee nimellä VAQ ja se toimii osana auton muita ajonhallintajärjestelmiä, vaihdellen itsekin normaalin ja Sport-ajotilan välillä.
Škoda on myös siunannut Octavia RS 245:n uudella pakoputkistolla. Putkiston etu- ja takavaimentimet on suunniteltu uudelleen parempaa sointia ja pienempää vastapainetta ajatellen. Vaikka äänen sävyn arvioiminen vaatisi suoran parivertailun, kuului RS 245:n raspisointi sporttisesti ajettaessa vielä hiukan pidemmälle.
Muihin teknisiin muutoksiin kuuluvat isommat jarrulevyt ja uudelleenvälitetty progressiivinen ohjaus. Tuttuun tapaan RS 245 istuu 15 mm matalammalla muuhun Octavia-mallistoon verrattuna, mutta mukautuva alustajärjestelmä DCC pysyy lisävarusteisena. Myös iskunvaimennukseen on tehty hienosäätöjä.
Tuttu tyyli
Ulkoisesti erot ovat sangen maltillisia. 19-tuumaisten Xtreme-vanteiden lisäksi korin yksityiskohdat ovat saaneet kiiltomustan käsittelyn aina peileistä keulamaskiin. Todellisille haukansilmille mainittakoon, että 245:ssä tuttu ‘vRS’-logo on 15% suurempi ja voittoon viittaavan v-kirjaimen väri on harmaan sijaan musta.
Sisällä RS 245 ei hämmennä RS:n eikä Octavian omistajia. RS-Alcantarapaketti, Black-paketti ja sähkösäätöiset istuimet ovat vakiovaruste, mutta muuten toimisto on kalustettu tuttuun tapaan. Jopa ”Simply Clever”-ratkaisuihin kuuluva roskis löytyy apukuskin ovesta.
Radalla ja raitilla
Koeajoreissun tie johti Roomaan, jonka rikkonaisilla seututeillä Octavia RS 245 kulkee arkikäyttöön siedettävästi, ainakin Comfort-alustatilassa. Hienosäädetty alusta on piirun verran jämäkämpi tavalliseen RS:ään verrattuna. Muuten ajokäytös arkiliikenteesssä on tuttua ja vaivatonta Octaviaa ja jopa uusi DSG-vaihteisto toimii eleettömästi.
Läheisellä Vallelungan moottoriradalla Octavia RS 245:n lukuisat muutokset ovat paremmin elementissään. Pohjimmainen luonne on tutun aliohjaava, auton varoittaessa rajojen lähestymisestä hyvissä ajoin. Mutkista poistuminen hoituu kuitenkin ilman draamaa, kiitos juuri tasauspyörästön lukon. Radalla automaattivaihteisto helpottaa kuljettajan urakkaa.
Škoda Octavia RS 245 on sisarensa Golf GTI Performancen tavoin hiukan sporttisemmaksi hiottu versio tutusta peruskivestä. Maltillisesta teholisästä huolimatta pienet muutokset luovat RS 245:lle oman identiteetin, jolla se erottuu jopa muusta Octavia RS -mallistosta.
Hintaeroa muutoksille kertyy Octavia RS 2.0 TSI:hin verrattuna kuitenkin noin 4 000 euroa, manuaalivaihteisen sedanin alkaessa 38 488,50 eurosta. Se asettaa Octavia RS 245:n samoille viivoille jo esimerkiksi konsernisisar Seat Leon Cupran kanssa. Ainakin ostajilla riittää vaihtoehtoja.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen