1.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Renaultsport Clio Cup – kauppakassista kilpa-autoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On kilpa-automaisia perheautoja, ja sitten on oikeita kilpa-autoja. Renaulsport Clio Cup on ehdottomasti jälkimmäinen. Kilpa-automainen on kuvaus, jonka kuulee ajoittain suorituskykyisistä katuautoista. Väitteellä kai viestitään auton nopeudesta ja kyvykkyydestä rataolosuhteissa. Kieltämättä monet huippuluokan katuautot ovatkin suorituskyvyltään aivan eri luokkaa, kuin nyt ajettu Renaultsport Clio Cup. Silti Clio on ehta kilpa-auto. Sen sisätilat hohtavat valkoista peltiä ja takaistuimen tilalla on metreittäin teräsputkea. Kulku autoon käy turvakaaren ahtaan aukon läpi kuppi-istuimelle, jonka kuusipistevöitä kiinnitellessä menee tovi. Jos vyöt suljettuaan huomaa unohtaneensa oven auki, ei auta kuin aloittaa alusta. Ajoasennon saa moitteettomaksi, kiitos tavallisesta Renaultsport Cliosta lainattujen ohjauspyörän säätöjen ja kiskoilla liikkuvan istuimen. Toki jos turvavyöt on jo ehditty kiristää, täytyy taas aloittaa alusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen askel on vaikein Kun lopulta kaikki on valmista, antaa vieressä istuva kouluttaja käynnistysluvan. 1,6-litrainen turboahdettu perusmoottori on lainaa Renaultsport Clion katuversiosta, mutta sitä ei tyhjäkäynnillä uskoisi. Moottorin reagointia pehmentävät kannakkeiden kumityynyt on kilpurista jätetty pois, joten koko kori tärisee nelisylinterisen tahtiin. Clion ykkösvaihde kytketään painamalla kytkin pohjaan, kurottamalla vasemmalla kädellä ohjauspyörän oikean laidan näppäin pohjaan ja vetämällä oikealla kädellä suuresta vaihtolavasta. Seuraa kolaus, joka ei jätä vaihtotapahtumaa epäselväksi. Katu-Clion kuusivaihteisen kaksoiskytkinlaatikon tilalla on Sadevin valmistama sekventiaalivaihteisto. Kouluttajat ovat etukäteen opastaneet Clion kytkimen temperamenttisuudesta. Vauhtipyörää ei juuri ole, joten mikään ei estä moottoria sammumasta, jos kytkintä nostaa liian räväkästi. Clio lähtee yllättävän pehmeästi liikkeelle, ja kävelyvauhdissa nostan kytkintä lisää. Klonk. Auto sammuu nolosti. Sama toistuu kerran, kunnes matkaan päästään amatöörimäisen nykimisen saattelemana. Aikaa kilvanajolle Ensimetrit taittuvat ropinan säestämänä, kun sadekelin kilparenkaat heittävät tienpinnasta kiviä auton paljaaseen pohjaan. Vauhdin kasvaessa sivuäänet peittyvät paljaassa peltikorissa kaikuvan suorahampaisen vaihteiston ulvontaan. Täyskaasulla 220 hevosvoimainen Clio Cup kiihtyy juuri ja juuri niin hyvin, ettei suorilla ehdi tulla tylsää. Lavea kilparata on myrkkyä vauhdintunteelle. Vauhdissa Clio on yksinkertaisesti helppo ajettava. Jo lämmittelykierroksella autoon syntyy hyvä tuntuma – auto tuntuu pieneltä GTI-luokan autolta, joka on jalostettu rata-ajoa varten. Ja juuri sellainenhan se onkin. Clio Cup on yksi lukuisista kohtuuhintaisista vakioautosarjojen ponnahduslaudoista, joissa nuoret lupaukset näyttävät voitontahtonsa yleisössä piileville kykyjenetsijöille. Noin tuhatkiloiset autot liikkuvat viihdyttävää vauhtia, mutta nopeus antaa sijaa paikkojen hakemiselle ja ohitusstrategian hiomiselle. Viihdyttävimmillään monikymmenisen autojoukon kärkikymmenikkö taistelee voitosta puskuri puskurissa. Kyse on shakista autoilla. Nöyrä ja vaivaton Clio on erittäin nöyrä ja vaivaton ajokokemus. Auto ohjautuu loogisesti haluttua ajolinjaa pitkin, ja perusvakaa ajokäytös vaihtuu painonsiirroilla hienoiseen yliohjaamiseen. Ratakäyttöön rakennettu alusta ei turhaa kalistele, joten auton paimentamisen sijaan keskittymisen voi kohdistaa ajolinjoihin. Tehostamattomat jarrut sentään vaativat tavallista enemmän voimaa, mutta palkitsevat erinomaisella tuntumalla. Auton rajat löytää kilpa-autoihin kokematonkin vaivatta, mutta rajoilla puhdas ja nopea kierros kysyy taitoa. Yksinään rataa kiertäessä Renaultsport Clio Cup on hieno auto oppia rata-ajon perusteita, mutta pian vaivattoman auton ratissa alkaa janoamaan lisää toimintaa, kilvanajoa. Ja juuri se tekee Clio Cupista kilpa-auton. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renaultsport Clio Cup Moottori Bensiinimoottori, 1618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. sekventiaalivaihteisto, etuveto Teho 164 kW (220 hv), 6000 r/min Vääntö 270 Nm (2500–5500 r/min) Vääntö 270 Nm (2500–5500 r/min) Mitat akseliväli 2576 mm Omamassa: 1080 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta