4.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Renault Grand Scenic ja liian isot saappaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Renault Grand Scenic on näyttävä, ajettava ja hiljainen – valitettavasti myös ahdas. Hyvää: tyylikäs, hiljainen ja hyvä ajaa. Huonoa: täristävä alusta, ahdas aikuisille. Uusi Renault Grand Scenic vie ajatukset aina yhtä ihanaan Morris Miniin. Brittiläisen autorakennustaidon mestariteos mahdutti 3 metrin ja 5 sentin pituuteensa kaksi istuinriviä ja tavaratilan. Vaikka tilavuus perustui enemmän sopuun kuin senttimetreihin, on Mini edelleen loistava esimerkki tilatehokkuudesta: peräti 80 prosenttia auton pohjapinta-alasta oli matkustajien tai tavaratilan käytössä! Tilankäytön mahdollisti tuolloin vallankumouksellinen poikittaismoottori ja aivan auton nurkkaan sijoitetut pyörät. Vain kymmentuumaisten vanteiden ansiosta Minin akseliväli saatiin venytettyä peräti kahteen metriin, eivätkä pikkupyörät rohmunneet turhaa tilaa auton korista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanteet tekevät auton 58 vuotta myöhemmin maailma näyttää erilaiselta. Renaultin Scenic ja Grand Scenic -tila-autojen alla pyörivät näyttävät 20-tuumaiset alumiinivanteet. Valmistaja perustelee valtavaa vannekokoa suuren vierintäkehän matalalla vierintävastuksella. Sama vannekoko ulottuu karvalakista lippulaivaan, joten alustan hienosäätö ei ole vaatinut kompromisseja. Kieltämättä Grand Scenic rullaa moottoritielläkin pihisti ja on tila-autoksi makea ajaa. Ohjaustuntuma on luonnollinen eikä vasteessa ole moittimista. Pidon rajoilla auto puskee turvallisesti, muttei epätoivoisesti. Auton saa jopa yliohjaamaan terävällä kaasunnostolla – siitä takaistuimilla matkaavat varmasti nostaisivat melkoisen metelin. Siihen ruusut loppuvatkin. Vaikka Renault on valinnut rengaskooksi normaaliprofiilisen 195/55 R20:n, etenee auto korkeiden rengaspaineiden vuoksi täristäen ja nypyttäen kuin urheilualustalla varustettu pikkuauto. Melutaso sentään pysyy kiitettävän alhaisena. Renaultin käyttämät nahka- ja muovilaadut vakuuttavat. Ja nyt pääsemme suuren vannekoon toiseen ongelmaan: tiloihin. Renault Grand Scenic on kuin Morris Minin vastakohta. Valtavat vanteet syövät korista paljon tilaa, joten 4,6 metrin pituudesta huolimatta akseliväli jää 2,8 metriin. Vaikka se on 35 millimetriä edellistä kolmannen sukupolven Grand Sceniciä enemmän, jää pyörien väliin aiempaa vähemmän tilaa, sillä pyörien halkaisija on kasvanut 61 millimetriä. Koomista sinänsä, Grand Scenicin akseliväli on vain 0,8 metriä enemmän kuin kolmimetrisessä Minissä. Takaistuimet liikkuvat pituussuunnassa, mutta tämän taaemmas ne eivät mahdu lokasuojien viemän tilan vuoksi. Taittopöydät syövät arvokkaita senttejä. Istuma-asento ryhdistyisi, jos jalkatilan lokeron korvaisi alemmas lasketulla lattialla. Valtavien pyörien viemän tilan huomaa takaistuimella. Keskimmäisen istuinrivin liikettä pituussuunnassa rajoittaa valtavia takapyöriä ympäröivät lokasuojat. Kaksi keskimittaista mahtuu istumaan peräkkäin, mutta yli 195 senttisen kuljettajan takana normaalipituisen polvet ovat ongelmissa. Koeajoauton tilaa vievät lentokonepöydät eivät helpota. Crossover, vai oikea tila-auto? Keskirivin matkustusmukavuutta heikentää Renaultin halu viedä Scenic-mallistoa crossoverien suuntaan. Kun maavaraa korotetaan neljällä sentillä ja kattoa lasketaan 13 milliä, tulee autosta matala, ja keskimittainenkin matkaa taka-istuimella polvet koukussa. Miksi takalattiaa ei ole laskettu alemmas ryhdikkäämmän istuma-asennon saavuttamiseksi? Tilaa kyllä olisi, lattia kätkee nyt vaikeakäyttöiset lokerot. Bose-mallitasolla istuimet voi kaataa vasemman laidan paneelista tai kosketusnäytöltä. Koska pyöräkoko pakottaa keskimmäisen istuinrivin turhan eteen, riittää tavaratilassa ruhtinaallisesti pituutta. Suomeen tuotavat Grand Scenicit ovat oletuksena seitsenpaikkaisia, mutta ahtaan kolmannen istuinrivin voi poistaa vailla lisäkustannuksia. Renaultin nykytyyliin kahden taaimmaisen istuinrivin tuolit voi huippumallissa kaataa tavaratilasta sähköisesti, ja apukuljettajan istuimen voi taittaa käsivoimin todella pitkien tavaroiden kuljetusta varten. Bensamanuaali vai dieselautomaatti? Sopivan moottorivaihtoehdon valitseminen on Grand Scenic -mallistossa helppoa. Bensiinimoottoriksi tarjotaan 130 hevosvoimaista 1,2-litraista turboa manuaalin kera, diesel tarjoillaan aina automaatilla. Koeajettu 110 hevosvoimainen 1,5-litrainen liikkuu seitsemällä ja 160-hevosvoimainen 1,6-litrainen kuudella pykälällä. Yleisilme on selkeä ja laadukas. Kosketusnäyttö on hieman jähmeä, mutta tottumisen jälkeen sen kanssa pärjää. Omamassaltaan 1 615 kiloinen Renault liikkuu 110 hevosvoimalla pintakaasulla vaivatta, mutta ohitustilanteissa lisävoimaa kaipaisi jo kevyellä kuormalla. Neljän täysmittaisen aikuisen päivittäiseen kuljettamiseen Grand Scenic soveltuu tila-autoksi kehnosti, mutta lapsiperheille se tarjoaa tyylikkään, laadukkaasti viimeistellyn ja ajettavuudeltaan mainion vaihtoehdon. Jo edullisin Zen-varusteataso tarjoaa hyvän perusvarustelun ohella muun muassa navigaattorin. Koeajettu Bose lisää tunnelmavalaistusta, muokattavia ajotiloja ja avaa mahdollisuuden lisätä autoon avara lasikatto ja aktiivisia turvallisuusvarusteita. Silti tavallisesti käytännönläheisiä ratkaisuja rakastavien ranskalaisten päätöstä täytyy ihmetellä: miksi Scenicinkin monikäyttöisyys uhrataan tyylikkyyden alttarilla, kun samat ongelmat vaivaavat jo ennestään Espacea? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku