26.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: pyrkimys kärkeen – Jeep Compass Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Jeep Compass pyrkii valmistajansa myydyimmäksi malliksi. Hyvää: alusta, identiteetti. Huonoa: muovisuus, vaihteisto. Toisen sukupolven Jeep Compass saapuu erittäin hyvällä ajoituksella. Alati kasvava katumaastureiden C-segmentti houkuttelee autovalmistajia myyntimäärien perässä. Autoluokassa on tilaa Jeepin kaltaiselle tunnetulle brändille, joka tekee asioita hiukan toisin. Keulailmettä luo tuttu seitsenlovinen maski ja tiukkaa ilmettä on haettu puskureiden ja valojen muotoilulla sekä konepellin koristeteippauksilla. Vaikka kattolinja laskee auton perää kohti maltillisesti, nipistää se yli 180 senttisen takamatkustajien pääntilaa. Takaosan hiukan kesken jäänyt muotoilu olisi kaivannut ripauksen pienemmästä Jeep Renegadesta tuttua asennetta. Rankemmille reissuille tehty Trailhawk-versio näyttää hiukan veljiään maltillisemmalta, sillä puskureiden muotoilussa on huomioitu Compassille asetetut lähestymis-, ramppi- ja jättökulmavaatimukset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pätevä neliveto Jeepin imagon kannalta on tärkeää, että autosta on saatavilla pätevä nelivetoversio. Vaikka mallistosta löytyy myös etuveto, kohdistuu huomio tavallisempiin nelivetomalleihin ja seikkailuversio Trailhawkiin. Compassin ilahduttavinta antia on sen alusta, sillä pehmeä perusvire tekee epätasaisuuksien ylittämisestä miellyttävää. Auto ei kuitenkaan jää heilumaan itsekseen, vaan kuopat hoidetaan yhdellä joustoliikkeellä. Monia katumaastureita vaivaava turha pintakovuus on poissa. Sintran kansallispuiston rikkonaisilla väylillä saa jonkinlaisen käsityksen nelivetomallien kyvykkyydestä. Jo Limited selviytyisi huonosta suomalaisesta mökkitiestä täysin ongelmitta. Trailhawkin paremmat maasto-ominaisuudet juontuvat parempien helmojen lisäksi vajaa pari senttiä korkeammasta maavarasta sekä kyvykkäämmästä nelivetojärjestelmästä. Vaihtamalla parempi 9-vaihteinen automaattivaihteisto tuntuu hiukan uneliaalta kaupunkiajossa. Osittain kyse on vaihteiston ja moottorin yhteensovituksesta, sillä pikaisesti kokeiltu 170-hevosvoimainen dieselversio tuntui suoriutuvan vaihdelaatikon parina saman tehoista bensiinimoottoria paremmin. Nopean kevyeksi välitetty ohjaus vaatii hiukan totuttelua paksupuolaisen ohjauspyörän kanssa, mutta Compass kulkee kaupungissa ketterästi ja maantiellä vakaasti. Näkyvyys liikenteeseen on hyvä, mutta auton kulmien arvioinnissa kannattaa turvautua tutkiin ja peruutuskameraan. Matkustamossa tunnelma on rehellisen amerikkalainen ja ilme muovinen. Käyttökytkinten tuntuma on kevyt. FCA-konsernin UConnect-viihdejärjestelmä on hiukan omalaatuinen tapaus, vaikka valikoiden syövereistä saattaa mallista riippuen löytyä reaaliaikainen tieto vaikkapa nelivetojärjestelmän tekemisistä. Vinkeä vaihtoehto Jeepin omia polkuja kulkeva tyyli on hauskaa vaihtelua toisiaan muistuttavien katumaastureiden keskellä. Suomeen Jeepin uutuus ennättää syksyn myötä, mihin mennessä saadaan varmuus myös hintoihin. Ero Cherokeehen on kuitenkin merkittävä, joten on helppo uskoa Compassin nousevan Jeepin uudeksi myyntimalliksi. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisätietoja: www.jeep.fi/reveal Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 AT AWD Limited Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2636 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku