22.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf Col de Turinilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ekokilpailua Monte Carlo -rallin maisemissa. Hyvää: Pidentynyt toimintamatka, vaivaton ajettavuus. Huonoa: Kolho sisusta. Puhtaan valkea Nissan Leaf näyttää eksyneeltä vuorenrinteellä mutkittelevalla asvalttispagetilla. Luonnonmyllerrys on jättänyt jälkeensä todellisen voimannäytteen. Havumetsien keskeltä kalliot kohoavat pilviin. Teräväsärmäisten kivien lohkeamat ja kerrostumat erottuvat satojen metrien korkeudessa siintävien pilvien raoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matka mukavuusalueen ulkopuolelle Kenties ympäröivän luonnon karuus saa viiden vuoden ikään yltäneen Leafin näyttämään yhä futuristiselta. Oli syy mikä tahansa, sähköauto on nyt kaukana suurkaupunkien latausverkkojen mukavuusalueelta. Nissanin energiansäästörenkaat vierivät karkealla ja kuoppaisella asfaltilla. Moottoriurheilun pyhällä maalla, Col de Turinilla. Etappi on yksi Monte Carlo -rallin kuuluisimmista erikoiskokeista. Nissan Leafilla ei suinkaan haeta uutta pohja-aikaa. Eksoottisella reitillä Nissan haluaa esitellä uuden entistä suuremman akun parantamaa toimintamatkaa. Akun kapasiteetti on kasvanut kuudella kilowattitunnilla tasan kolmeenkymmeneen. Nissanin edustajien mukaan se riittää hyvissä olosuhteissa 250 kilometrin toimintamatkaan. Nyt olosuhteet ovat kaukana hyvästä. Kylmän vuoristoilman vuoksi ilmastointia ei tarvitse, mutta kiipeäminen käy toimintamatkan päälle. Alamäkeen suuntautuvaa kotimatkaa helpottaa se, että sähköauto kykenee moottorijarrulla keräämään menetettyä energiaa takaisin. Mäet ovat murhaa Seikkailu alkoi välimeren auringossa kylpevästä Nizzasta. Ennakoiva ajo ja maltilliset kiihdyttelyt pitivät lataustason erinomaisena ensimmäiset viisikymmentä kilometriä. Sitten saavuttiin vuoristoon, ja 80 prosentin lataustaso oli historiaa. Nissanin edustajat kertovat ranskalaiskuljettajien yltäneen 2 300 metrin korkeudessa siintävälle huipulle säilyttäen 47 prosenttia latauksesta. Lukeman peittoaminen kuulostaa mahdolliselta, eikä ranskalaisille nyt muutenkaan saa hävitä. Jälleen kerran Col de Turinilla ajetaan kilpaa. Jyrkimmillä nousuilla Leafin akku menettää prosenttiyksikön kilometriä kohden. Nopeus ei silti kohoa yli 40 kilometrin tunnissa. Kaikki taloudellisuusajon niksit ovat nyt käytössä. Sähköauto serpentiineissä Jyrkälle seinämälle pengerretyn tien päädyssä näkyvät ehkä rallihistorian kuuluisimmat neulansilmät. Jyrkänteen päätyyn kyhättyä tiilirakennelmaa seuraava tie kieputtaa Leafia vuoroin vasempaan, oikeaan, taas vasempaan ja vielä kerran oikeaan. Tiukat mutkat ajetaan jarruitta, vähäiseen hidastamiseen riittää sähköenergiaa talteen ottava moottorijarru. Yhtään ylimääräistä wattituntia ei ole tuhlattavaksi. Taistelu painovoimaa vastaan vie veronsa, vaikka kaasupoljinta kohtelee hellästi. Kun matkaa huipulle on enää viisitoista kilometriä, on jäljellä enää 65 prosenttia. Viimeisen kymmenen kilometrin alkaessa tilanne näyttää vielä hyvälle. Akun varaustaso näyttää kuuttakymmentä prosenttia. Ranskalaisennätys murtuu, jos Leaf selviää ylös maaliin kymmenen prosenttiyksikön kulutuksella. Vaan ei. Seuraavat kilometrit ovat tuskaisen jyrkkää nousua. Kaasua on painettava, jottei meno täysin hyytyisi. Tasaisen vauhdin ylläpito vie yli prosenttiyksikön kilometriä kohden. Akun varauksesta kertova lukema valahtaa alle ranskalaisten saavuttaman 47 prosentin. Yritys oli hyvä, mutta paikallistuntemus korvaamaton. Voitto jää haaveeksi, mutta tunnelma on myönteinen. Matka Col de Turinin huipulle on ollut ehkä yksi ajoneuvohistorian hitaimmista, mutta samalla se on muistuttanut taloudellisuusajon haastavuudesta ja palkitsevuudesta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan Leaf 30 kWh Hinta alkaen 40 060 € Moottori Sähkömoottori Teho 80 kW, 254 r/min Akku 30 kWh Litium-Ioni -akku. Jännite 360 volttia. Toimintamatka 250 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 144 km/h Mitat Tavaratila: 370 l Omamassa: 1516 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 km, akulla 8 vuotta tai 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta