2.12.2016

Koeajo: Nelivedon vahvistama Jaguar XE AWD

Jaguar XE AWD

Neliveto ei kangista Jaguar XE AWD:n käytöstä. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus. Huonoa: sisätilat, karkea ja ponneton moottori.

Vaikka hyvin pieni osa maailman automarkkinoista sijaitsee neljän vuodenajan alueilla, on nelivedosta tullut uskottavuuskysymys monille autonvalmistajille. Nelivetoisen Jaguar XE AWD:n myötä Jaguar liittyy kaikki mallinsa nelivetoisena tarjoavien merkkien joukkoon.

Muoti on suomalaisen voitto. Vaikka takavetoiset urheilusedanit ovat upeita ajaa kesäasvaltilla ja tarjoavat lapsettavaa riemua ensilumilla, alkaa liikennevaloissa sutiminen vähitellen kyllästyttää.

Jaguar XE AWD

Eikä neliveto kangista ketterää takavetoa kankeaksi tankiksi. Jaguarin IDD-neliveto on BMW xDriven tapaan takavetopohjainen järjestelmä, joka tarpeen vaatiessa ohjaa vetoa etupyörille sähköohjatun monilevykytkimen kautta.

Keväällä Itävallassa saadut ensikokemukset Jaguar XE 20d AWD:stä eivät muuttuneet auton saavuttua Suomeen. Kuivalla syysasvaltilla Jaguar kääntyy hanakasti mutkiin. Puskemisesta ei ole tietoakaan. Toistaiseksi nelivetoa ei saa muiden moottoreiden yhteyteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahvuutena urheilullisuus

Pitävällä pinnalla nelivedon toimintaa on vaikea huomata, sillä Jaguarin 180 hevosvoimaisen dieselmoottorin anti ei riitä haastamaan takarenkaiden pitoa.

Jaguar XE AWD

Kyse on sekä takarenkaiden hyvästä vetopidosta, nelivedon ennakoivasta toiminnasta ja moottori-vaihteistopaketin numeroarvoja vaisummasta suorituskyvystä. Tunnelmaa latistaa dieselin käyntiääni, joka on yhdistelmä raksutusta ja mylvintää.

Koeajettu R-Sport edustaa Jaguar XE:n parhaita puolia. Nahka-kangas -verhoilu sopii menevään tyyliin, ja sähkösäätöiset urheiluistuimet tarjoavat huomattavasti perusistuinta paremman ajoasennon. 18-tuumaiset vanteet ja urheilualusta tekevät XE:lle hyvää. Urheilullisesta ajettavuudesta saadaan kaikki irti, eikä kulku ole ainakaan perusmallia epämukavampaa.

Jaguar XE AWD

Takavetoisten XE-mallien tapaan suurimmaksi heikkoudeksi jää sisusta. Kojelaudan kovat muovit ja karun pelkistetyt linjat antavat saksalaisserkuille valtavan etumatkan.

Jaguar XE AWD

Edullisimmillaan nelivetoisen Jaguar XE:n rattiin pääsee Business-hinnoiteltuna 45 802 eurolla. Koejettu R-Sport -painos alkaa 51 046 eurolla.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaguar XE 20d AWD R-Sport Aut

Hinta alkaen

51 046 €

Moottori

Dieselmoottori, 1 999 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

132 kW (180 hv), 4 000 r/min

Vääntö

430 Nm (1 750–2 500 r/min)

Vääntö

430 Nm (1750–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

212 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

123 g/km

Mitat

pituus 4686 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2835 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta

Luetuimmat